شماره تماس: 021-88849011-15
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1400/07/11 - 10:12
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 3771
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه

توصیه های یک داروساز در

پیشگیری از آفتاب سوختگی

توصیه های یک داروساز در رابطه با پیشگیری از آفتاب سوختگی

چندین روش مؤثر برای جلوگیری از آفتاب سوختگی وجود دارد، از جمله نماندن در آفتاب در ساعات اوج، ضد آفتاب و لباس های محافظ. این اقدامات برای همه، به ویژه برای کودکان و افراد دارای پوست روشن، که به راحتی سوخته و برنزه می شوند، بسیار مهم هستند.

 

جلوگیری از قرار گرفتن در معرض خورشید

آماده شدن برای قرار گرفتن در معرض آفتاب بسیار مهم است، به خصوص اگر قصد دارید برای مدت طولانی یا در میانه روز ، هنگامی که پرتوهای خورشید قوی ترین است در آفتاب باشید.( 10:00 صبح تا 4:00 بعد از ظهر در ایالات متحده آمریکا). حتی در روزهای ابری نیز باید از پوست خود محافظت کنید زیرا اشعه ماوراء بنفش (UV) می تواند از میان ابرها عبور کرده و باعث آفتاب سوختگی شود. علاوه بر این ، پرتوهای UV از سطوحی مانند ماسه، برف و سیمان نیز منعکس می شود. برف می تواند تا 30 درصد بازتاب داشته باشد و بدون محافظت در برابر آفتاب ، سوختگی شدید ایجاد کند. پرتوهای خورشید همچنین می تواند در آب شفاف نفوذ کنند. استفاده از دو نوع محافظت (لباس به علاوه ضد آفتاب) بهترین روش برای کاهش قرار گرفتن در معرض آفتاب و خطر آفتاب سوختگی و سرطان پوست است.

جستجوی سایه: مناطقی که سایه دار هستند اشعه ماوراء بنفش کمتری دریافت می کنند و می توانند احتمال ابتلا به آفتاب سوختگی را کاهش دهند. درختان ، یک چتر، یا یک سازه (به عنوان مثال ایوان یا چادر) می توانند سایه ایجاد کنند. ضد آفتاب حتی هنگام نشستن در سایه نیز توصیه می شود زیرا پوست شما در معرض برخی اشعه های UV ، به ویژه از طریق بازتاب از سایر سطوح قرار دارد.

شاخص UV : شاخص UV برای پیش بینی خطر آفتاب سوختگی در منطقه شما بر اساس شرایط آب و هوایی ایجاد شده است. این عدد بین صفر تا 11+ است که در آن صفر خطر کم، 10 نشان دهنده خطر بسیار زیاد و 11+ یک خطر شدید در معرض آفتاب است. می توانید اطلاعات مربوط به شاخص UV را به صورت آنلاین در www.epa.gov/sunsafety/uv-index-1 پیدا کنید.

 

ضدآفتاب

ترکیبات فعال ضدآفتاب می تواند مواد معدنی باشد (به عنوان مثال، تیتانیوم اکسید یا زینک اکسید) که مانع فیزیکی در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV) یا مواد شیمیایی ارگانیکی است که اشعه UV را جذب می کند. فرمولاسیون های ضد آفتاب (ژل، لوسیون و اسپری) معمولاً حاوی چندین ماده فعال و غالباً ترکیبی از مواد فیزیکی و شیمیایی است. ضریب محافظت از نور خورشید (SPF) نشانگر میزان محافظت ضد آفتاب در برابر اشعه ماوراء بنفش (UVB) و آفتاب سوختگی است. شما باید به دنبال یک ضد آفتابی باشید که دارای برچسب طیف گسترده ای باشد ، یعنی در برابر هر دو اشعه ماوراء بنفش UVA و UVB محافظت می کند. با این وجود بیشتر افراد به مقدار کافی از ضدآفتاب استفاده نمی کنند تا به SPF ذکر شده روی برچسب برسد. دوبار استفاده از ضد آفتاب روش خوبی برای دستیابی به محافظت بهتر است.

بهترین SPF چیست؟
اکثر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و همچنین آکادمی پوست آمریکا موارد زیر را توصیه می کنند:

  • بسته به آب و هوا، از ضد آفتاب با SPF 30 تا 50 بر روی پوست در معرض استفاده کنید.
  • از ضد آفتابی استفاده کنید که در برابر هر دو اشعه UVA و UVB محافظت می کند.
  • شما نباید از SPF بالا به منظور بیشتر در معرض آفتاب قرار گرفتن استفاده کنید. اگر تابش شدید و / یا طولانی مدت قرار گرفتن در معرض آفتاب را پیش بینی می کنید (به عنوان مثال ، در حالی که در ساحل یا اسکی هستید) ، باید از یک ضد آفتاب SPF بالا استفاده کرده و آن را مجدداً تکرار کنید.

 

به چه میزان ضد آفتاب نیاز دارم؟

باید ضدآفتاب را 20 دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب، بر روی تمام پوست خود بمالید. پوست در معرض، پوستی است که از آفتاب محافظت نمی شود. استفاده ی درست برای دستیابی به SPF ذکر شده روی برچسب، مورد نیاز است. یک روش قانون "قاشق چای خوری" است که به معنای یک قاشق چای خوری ضد آفتاب به هر پا، نیم تنه جلویی و پشتی و یک قاشق چای خوری برای هر بازو، صورت و گردن است. استفاده کمتر از این مقدار ممکن است باعث کاهش رتبه SPF ضد آفتاب شود. شما باید بعد از تعریق، مالیدن پوست، خشک کردن با حوله یا شنا دوباره از ضد آفتاب استفاده کنید. توصیه سنتی این است که هر دو تا سه ساعت یک بار از ضد آفتاب استفاده کنید. با این حال، برخی از شواهد نشان می دهد که استفاده مجدد از ضد آفتاب به محض 20 دقیقه بعد از بیرون رفتن ممکن است محافظت بیشتری را برای شما فراهم کند، و به شما این امکان را می دهد مناطقی را که ممکن است هنگام اولین بار از کرم های ضد آفتاب استفاده کرده باشید به طور کامل بپوشانید. سپس باید هر دو تا سه ساعت یکبار مجدداً استفاده کنید.

لبهای خود را با بالم لب هایی که حاوی SPF 30 یا بالاتر است محافظت کنید و مجدداً تکرار کنید. برخی از محصولات آرایشی (به عنوان مثال، فاندیشن مایع، رژ لب) و مرطوب کننده ها حاوی مواد ضد آفتاب هستند، اگرچه برای تاثیر واقعی، این محصولات باید دارای SPF 15 یا بالاتر باشند. بسیاری از این محصولات محافظت UVA اندک یا بدون محافظت را فراهم می کنند.

 

ضدآفتاب و ویتامین د

اگرچه تابش اشعه ماوراء بنفش عواقب ناگوار بسیاری دارد، طول موج های در طیف UVB اثر مفیدی در تحریک تولید ویتامین D توسط پوست دارد. این منبع اصلی ویتامین D است که برای سلامت استخوان ها ضروری است. برخی از مطالعات نشان داده اند که اگرچه ضد آفتاب از UVB محافظت می کند، سنتز بسیار خوب ویتامین D را نیز باعث می شود، زیرا دوز UVB برای این کار بسیار کمتر از دوز آفتاب سوختگی است. بنابراین ، فایده استفاده از ضد آفتاب در برابر آفتاب سوختگی و سرطان پوست با اثرات قابل توجهی در تولید ویتامین D به خطر نمی افتد.

 

آیا ضد آفتاب منقضی می شود؟

تولید کنندگان توصیه می کنند وقتی تاریخ انقضا ذکر شده در بطری گذشته است ، ضد آفتاب را دور بریزید. با این حال ، کرم های ضد آفتاب می توانند بیشتر از تاریخ توصیه شده خود دوام داشته باشند. از حواس پنجگانه استفاده کنید، اگر ضدآفتاب بوی مناسبی نداشت و یا اگر قوامش مناسب نیست آن را دور بیندازید. برای کرم ضد آفتاب که تاریخ انقضا ندارد ، یک توصیه معمولی جایگزینی آن در هر فصل است. . ضد آفتاب منقضی شده ممکن است کمتر موثر باشد ، به طور بالقوه باعث کاهش رتبه SPF و افزایش خطر آفتاب سوختگی شما می شود.

 

پوشاک

علاوه بر ضد آفتاب، پوستهای در معرض را با کلاه پهن ، پیراهن آستین بلند و شلوار بلند بپوشانید. کلاه ساخته شده از مواد محکم بافته می تواند سایه ای برای صورت ، گوش و پشت گردن ایجاد کند. عینک آفتابی که 100 درصد از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند ، می تواند خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهد . عینک های کاملا بسته کامل ترین محافظت را دارند. لباس های ساخته شده از پارچه های تیره و محکم بافته شده محافظت بیشتری نسبت به پارچه های با رنگ روشن دارند. برخی از تولید کنندگان دارای لباس ضد آفتاب با SPF هستند. علاوه بر این ، می توان از جذب کننده اشعه ماوراء بنفش در لباس های لباسشویی استفاده کرد.

 

نکاتی برای کودکان

کودکان بنا به دلایلی در برابر آفتاب زدگی در معرض خطر بیشتری نسبت به بزرگسالان قرار دارند. کودکان معمولاً از خطرات آفتاب سوختگی آگاه نیستند و کمتر از اقدامات پیشگیرانه (به عنوان مثال ، ضد آفتاب ، سایه) استفاده می کنند. کودکان ممکن است نسبت به خورشید حساس تر باشند و در نتیجه به همان مقدار از آفتاب در بزرگسالان آسیب بیشتری به DNA وارد می شود. بنابراین ، استفاده منظم از ضد آفتاب برای کودکان ضروری است. فرمولاسیون های کودک توصیه می شود، زیرا احتمالاً این مواد حاوی مسدود کننده های فیزیکی هستند (به عنوان مثال ،  تیتانیوم دی اکسید یا زینک اکسید) که به نظر می رسد ایمن تر هستند. نوزادان زیر شش ماه باید از تابش مستقیم نور خورشید محافظت شوند و ضد آفتاب می تواند در هر قسمت از پوست که در معرض نور آفتاب است (مانند صورت و پشت دست ها) استفاده شود. ایمنی ضد آفتاب در نوزادان کمتر از شش ماه آزمایش نشده است. بنابراین والدین تشویق می شوند برای محافظت از کودکان در برابر آفتاب از کلاه ، عینک آفتابی و سایه استفاده کنند.

 

برنزه شدن

افرادی که به صورت طبیعی پوست قهوه ای یا سیاه دارند، سطح بالایی از رنگدانه ملانین در پوست خود دارند که محافظت در برابر آفتاب سوختگی و سرطان پوست ایجاد می کند. اگر پوست شما روشن است ، برنزه شدن باعث افزایش تولید ملانین در پوست می شود که می تواند محافظت محدودی در برابر آسیب های بیشتر در اثر اشعه ماوراء بنفش (UV) ایجاد کند. با این حال، مزایای کم برنزه کردن (محافظت در برابر آفتاب سوختگی) از خطرات (سرطان پوست ، پیرشدن پوست) فراتر نمی رود.

 

برنزه کردن در فضای باز

برنزه شدن پاسخی به آسیب DNA در پوست است که در صورت عدم اصلاح می تواند منجر به سرطان پوست شود. برنزه شدن همچنین عواقب طولانی مدت در معرض آفتاب مانند سرطان پوست و چین و چروک را افزایش می دهد.

 

تخت های برنزه

اکثر تخت های برنزه اشعه UV معمولا در محدوده UVA را منتشر می کنند. اگرچه هر دوUVA  و UVB می توانند باعث برنزه شدن شوند، برنزه های ناشی از UVB کمی طولانی تر باقی می ماند. گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه برنزه های ناشی از UVB می تواند تنها با SPF  2 تا 4 شما را از آفتاب زدگی بیشتر محافظت کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که تخت های برنزه می تواند باعث آفتاب سوختگی شود و با افزایش خطر ملانوما(یک شکل بالقوه کشنده سرطان پوست)، مرتبط باشد. استفاده از لامپ های برنزه تجاری در استرالیا و برزیل ممنوع شده است و در انگلستان قوانینی وضع شده است، خصوصاً برای افرادی که دارای پوست روشن هستند. در ایالات متحده، برنزه کردن در فضای داخلی برای افراد زیر 18 سال در چندین ایالت ممنوع شده است. تخت های برنزه نباید توسط افراد زیر 18 سال استفاده شود. برای افرادی که از تخت های برنزه استفاده می کنند، استفاده از عینک محافظ در هنگام روشن بودن  sunlamp بسیار مهم است، زیرا تخت های برنزه می تواند باعث ایجاد آب مروارید و ملانوم چشم شوند.

 

برنزه کردن در نبود نور آفتاب

با آگاهی بیشتر مردم از خطرات سرطان پوست در معرض آفتاب و تخت های برنزه، محصولات برنزه کننده بدون آفتاب به طور فزاینده ای محبوب شده اند. انواع محصولات برنزه کننده بدون آفتاب ایمن و با ظاهر طبیعی مانند لوسیون، ژل و اسپری موجود می باشند. مواد برنزه کننده موضعی، مانند دی هیدروکسی استون با پروتئین های موجود در پوست ترکیب می شوند و باعث تیرگی آن می شوند. رنگ برنزه موقت است، معمولاً کمتر از یک هفته طول می کشد، مگر اینکه محصول را مجدداً مورد استفاده قرار دهید، اما هیچ گونه محافظتی در برابر آفتاب سوختگی ایجاد نمی کند.

 

سایر محصولات برنزه کننده

هیچ قرص برنزه کننده یا تسریع کننده در برنزه شدن به صورت خوراکی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تأیید نشده است. این ها برای تیره کردن پوست با تحریک سیستم رنگدانه بدن یا توزیع مواد افزودنی رنگی در پوست به بازار عرضه شده اند. با این حال، ایمنی آن ها قابل بحث است و استفاده از آن ها توصیه نمی شود.

 

منبع: UpToDate

  • گروه خبری : توصیه ها,تازه های داروها و بیماری ها,پوست، مو و ناخن,توصیه های داروساز
  • کد خبر : 197591
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Theme settings