• تاریخ انتشار : 1403/02/18 - 18:52
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 91
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

کدام یک از سموم شما را بیشتر در معرض ابتلا به پارکینسون قرار می‌دهد؟

پژوهشگران دانشگاه ماساچوست در گزارشی اعلام کردند که سه آفت‌کش Lindane، Simazine و Atrazine با ابتلا به بیماری پارکینسون ارتباط دارند.

 

یکی از ریسک‌فاکتورهای ابتلا به بیماری پارکینسون، مواجهه با مواد شیمایی از جمله سموم و آفت‌کش‌هاست. پیش از این ثابت شده بود که سموم آفت‌کش ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش می‌دهند اما مشخص نبود که کدام یک از این سموم بیشتر از سایرین بیمار را در معرض ابتلا به بیماری قرار می‌دهند. پژوهشگران دانشگاه ماساچوست در گزارشی اعلام کردند که سه آفت‌کش Lindane، Simazine و Atrazine با ابتلا به بیماری پارکینسون ارتباط دارند.

این مطالعه به صورت یک مطالعه مبتنی بر جمعیت و مبتنی بر جفرافیا انجام شده است. داده‌های بیمه‌ای 21.5 میلیون بیمار مبتلا به پارکینسون در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه، ارتباط بین 65 آفت‌کش و مناطق جغرافیایی با شیوع بالای ابتلا به پارکینسون مطالعه و رگرسیون آن محاسبه گردید. مشاهده شد که در کوه‌های راکی 14 سم با بیماری پارکینسون ارتباط داشته‌اند. قوی‌ترین ارتباط با سه آفت‌کش Lindane، Simazine و Atrazine دیده شد.

شانس نسبی ابتلا به پارکینسون در مناطقی که استفاده بیشتری از سم Simazine داشند، 36 درصد بالاتر بود. این شاخص در خصوص سموم Lindane  و Atrazine  به ترتیب 31 درصد و 25 درصد بود. یک ارتباط دوز- پاسخ به نسبت قوی بین هر سه آفت‌کش و ریسک ابتلا به پارکینسون دیده شد.

محققان مناطق جغزافیایی مختلف را بر اساس قرار گرفتن در معرض آفت‌کش‌ها به 10 گروه تقسیم کردند، افرادی که در مناطق با بیشترین میزان مصرف علف‌کش Simazine زندگی می‌کردند، 36 درصد بیشتر از افرادی که در مناطق با کمترین میزان مواجهه، در معرض ابتلا به بیماری پارکینسون بودند. در مناطق با مواجهه بالا با Simazine، به ازای هر 100000 نفر، 411 مورد جدید بیماری پارکینسون در مقایسه با 380 مورد در مناطق کم مواجهه، ایجاد شد.

11 مارس 2024

منبع: سایت Drugs.com

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار,تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 265138
کلمات کلیدی