شماره تماس: 021-88849011-15
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1399/09/15 - 19:32
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1293
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

کیس های آموزشی مرکز اطلاعات دارویی، آبان ماه 1399

1. کودک 2.5 ساله، 6 قرص ویتامین د 50000 همزمان با هم خورده است. آیا مسمومیت ایجاد شده است؟ ...

بیمار اول

شرح مشکل بیمار: کودک 2.5 ساله، 6 قرص ویتامین د 50000 همزمان با هم خورده است. آیا مسمومیت ایجاد شده است؟ چه اقداماتی برای کاهش عوارض آن می بایست انجام داد؟

پاسخ: این دوز برای بچه بسیار زیاد است و خارج از محدوده درمانی است. اما از انجا که مسمومیت با ویتامین د به صورت مزمن نگران کننده است، در حال حاضر مشکل جدی ای ایجاد نمی شود.

توصیه نهایی به بیمار:

  • این دوز بسیار زیاد است اما چون ناگهانی مصرف شده، عوارض جدی نمیدهد.
  • علائمی مانند سردرد، دل درد، تهوع و استفراغ و یبوست می تواند برای کودک بروز کند.
  • تا چند روز شیر و لبنیات مصرف نشود. اما مایعات فراوان مصرف شود تا بدن دهیدرات نشود.
  • تا دو ماه مکمل حاوی ویتامین د و کلسیم به کودک داده نشود.

منابع: /up to date Micromedex/drugdex/ poision.com

دکتر زهرا امیری

 

بیمار دوم

شرح مشکل بیمار: خانم 36 ساله مبتلا به بیماری AS یک سال و نیم پیش داروی remicade تزریق کردند و با تزریق در دقایق اول دچار واکنش شدید تنفسی شده و نیازمند اکسیژن شدند. الان هم دکتر براشون تجویز کرده و به ایشان گفته باید همراه فیلتر تزریق کنند .ایشان سوال دارند چه فیلتری باید تهیه کنند؟ (مدت زمان تزریق دفعه قبل 2ساعت بوده است.)

پاسخ: فیلتر مورد نیاز در مورد این دارو فیلتر0.22  میکرون low protein binding  می باشد که میتواند واکنش تزریق را کاهش دهد. این دارو باید در مدت حداقل دو ساعت تزریق شود بنابراین بهتر است مدت زمان تزریق در مورد بیمار 3-4 ساعت باشد و در مرکز درمانی انجام بگیرد تا در صورت واکنش سریع کنترل شود

توصیه نهایی به بیمار:

فیلتر0.22 میکرون low protein binding  را میتوانید تهیه و در مدت زمان 3-4 ساعت دارو را در مرکز درمانی تزریق کنید.

منابع: /up to date package insert

دکتر ضحی حاجی خانی

 

بیمار سوم

شرح مشکل بیمار: بیمار 20 ساله مشکوک به کووید 19 می باشد. بیمار آلودگی به پاپیلوما ویروس نداشته و جهت ایمنی زایی 4 هفته قبل واکسن گارداسیل تزریق نموده و الان زمان تزریق دوم می باشد. با توجه به آلودگی احتمالی به کرونا آیا می تواند واکسن را بزند؟

پاسخ: مطالعاتی در این زمینه وجود ندارد ولی به صورت نظری با توجه به اینکه بدن بیمار بعد از آلودگی به بیماری در حال ساخت آنتی بادی می باشد؛ ممکن است ایمنی زایی علیه کرونا ویروس یا پاپیلوما ویروس کاهش یابد. بهتر است تزریق واکسن ها به بعد از اتمام قرنطینه بیمار موکول شود.

توصیه نهایی به بیمار: با توجه به اینکه دوز دوم را می توانند 4تا 8 هفته بعد از دوز اول تزریق کنند لذا توصیه شد تا دوز بعدی را 4 هفته بعد معادل دو ماه بعد تزریق اول بزنند.

منابع: up to date

دکتر امیر حسین قهرمانیان

 

بیمار چهارم

شرح مشکل بیمار: بیماری قصد دارد تا واکسن گارداسیل(که در ایران نوع 4 ظرفیتی آن وجود ی باشد) تزریق کنند. اگر بعد از اتمام سه دوز به خارج از کشور برود و آن جا واکسن نه ظرفیتی پیدا کند میتواند برای افزایش ایمنی در برابر 5 سوش دیگر ویروس، مجدد سه دوز از نه ظرفیتی بزند؟

پاسخ: لزومی ندارد و نیاز نیست اما اگر تمایل داشته باشد میتواند بزند و منعی ندارد.

توصیه نهایی به بیمار: تزریق منعی ندارد.

منابع: immunize.org

دکتر فاطمه جام بزرگ

 

بیمار پنجم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانم 43 ساله با سابقه آسیب عصب شنوایی هستند. به دنبال تکرر ادرار، تب و درد پهلو به اورولوژیست مراجعه کردند و بر اساس کشت ادراری، اورولوژیست برایشان آمیکاسین و نیتروفورانتوئین تجویز کرده است. از طرف دیگر، پزشک متخصص گوش و حلق و بینی تزریق آمیکاسین را منع کرده‌اند. بیمار می‌پرسند با حذف داروی تزریقی، آیا دارو نیتروفورانتوئین را باید با دوز بالاتری استفاده کنند؟

پاسخ: مشکل بیمار عفونت ادراری uncomplicated و به احتمال زیاد  pyelonephritis می‌باشد. در این شرایط داروی نیتروفورانتوئین به دلیل نفوذ بافتی جزئی گزینه‌ی مناسبی نیست؛خصوصا اگر به صورت منوتراپی استفاده شود. از آن‌جا که قطع داروی آمیکاسین هم به درستی انجام شده، باید در رژیم درمانی بیمار به طور کلی تجدید نظر کرد. برای این بیمار امکان استفاده از داروهای آمینوگلیکوزید به دلیل مشکل زمینه‌ای عصب شنوایی وجود ندارد. بسیاری از داروهایی که در این شرایط اندیکاسیون دارند تزریقی هستند و ممکن است نیاز به بستری شدن بیمار وجود داشته باشد.

توصیه نهایی به بیمار: ارجاع مجدد به اورولوژیست جهت انتخاب داروی جایگزین

منابع: Uptodate

دکتر هستی فتوگرافی

 

بیمار ششم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانم 49 ساله با مراجعه به پزشک به دلیل بروز علائم سرماخوردگی شروع به مصرف داروهای سیپروفلوکساسین و ناپروکسن از دو روز گذشته نموده اند. در طی 48 ساعت گذشته بیمار دچار اختلال خواب شده اند و دشواری در شروع خواب دارند. آیا اختلال خواب ناشی از مصرف داروهای حاضر می باشد؟

پاسخ: عوارض نورولوژیک ناشی از سیپروفلوکساسین مانند احساس گیجی، اختلالات خلق و الگوی خواب با این دارو محتمل بوده و  این عوارض در غالب موارد گذرا بوده و با قطع دارو در بیماران برطرف می گردد.

توصیه نهایی به بیمار: استفاده از برخی از راهکار ها مانند بهداشت خواب و استفاده از ملاتونین یا آنتی هیستامین در صورت عدم درگیری تنفسی در بیماران ممکن است کمک کننده باشد.

منابع: Uptodate

دکتر نگین حاتمی

 

  • گروه خبری : توصیه ها,پرسش و پاسخ
  • کد خبر : 166588
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Theme settings