شماره تماس: 021-88849011-15
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1399/09/15 - 19:21
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1029
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

کیس های آموزشی مرکز اطلاعات دارویی، شهریور ماه 1399

برای فرزندم که سه سال دارد روزانه دو قطره از قطره کیدز تری فورت تجویز شده است من اشتباها به مدت 2 روز، روزی دو سی سی دادم. روز اخر استفراغ کرد و الان مشکلی ندارد. آیا روزی دو سی سی از قطره کیدز تری فورت باعث سمیت در کودک می شود؟ ...

بیمار اول

شرح مشکل بیمار: فردی با مرکز تماس گرفته و بیان می کنند که با وجود مصرف 70 میلی گرم آلندرونات به صورت هفته ایی نیاز به درمان با دنوزومب می باشد. عارضه نکروز استخوان فک با دنوزومب چقدر شایع است.؟ آیا مصرف این دارو توصیه می شود؟

پاسخ: این عارضه شایع نبوده و در صورتی که بیمار در حفره دهان آسیب بافتی و یا عفونت دارند باید درمان به تعویق بیافتد و قبل از استفاده از دارو ویزیت دندان پزشک داشته باشند. بیماری های زمینه ای مانند سرطان، کم خونی، اختلالات انعقادی، عفونت و مصرف سیگار، همچنین مصرف داروهای دیگر مانند کورتیکواستروئید ها، شیمی درمانی، رادیودرمانی سر و گردن و مصرف داروهای مهار کننده آنژیوژنز و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند ریسک بروز این عارضه را افزایش دهد.

توصیه نهایی به بیمار: با توجه به اینکه بیمار ریسک فاکتور های ذکر شده را ندارند این عارضه برای ایشان محتمل نمی باشد. اما توصیه می شود بهداشت دهان و دندان را رعایت کرده و معاینات دوره ای با دندانپزشک داشته باشند ودر صورتیکه هر گونه تورم، درد و ترشح در دندان ها و لثه ایجاد شد به دندانپزشک اطلاع دهند. انجام هر گونه اعمال جراحی تهاجمی بر دندان باید با مشورت دندانپزشک و پزشک معالج صورت گرفته و ترجیحا بلافاصله بعد از مصرف دنوزومب انجام نشود.

منابع: up to date/ EMC

دکتر نگین حاتمی

 

بیمار دوم

شرح مشکل بیمار: بیمار آقا 70 سال به علت کمبود دارویی نمیتواند فراینجکت تهیه کند و به علت سطح هموگلوبین پایین (نمیدانستند چند بوده) هماتولوژیست آهن تزریقی را پیشنهاد کرده اند، بیمار به جای فراینجکت، آیروون خریده است. آیا به جای فراینجکت میتوان آیرون سوکروز تزریق کرد؟

پاسخ: نوع ملح این دو آهن با هم دیگر متفاوت است. هر دوی این آهن های در درمان کم خونی فقر آهن میتوانند مورد استفاده قرار بگیرد. در بعضی مطالعات نشان داده شده فریک کربوکسی مالتوز با دوز کمتر و زمان کمتر نسبت به آیرون سوکروز میتواند سطح هموگلوبین را اصلاح کند.

توصیه نهایی به بیمار: می توانند دارو را تزریق کنند اما برای اصلاح دوز و یا تعداد دفعات تزریق با هماتولوژیست مشورت شود.

منابع: article

دکتر سارا کثیرزاده

 

بیمار سوم

شرح مشکل بیمار: برای فرزندم  که سه سال دارد روزانه دو قطره از قطره کیدز تری فورت تجویز شده است من اشتباها به مدت 2 روز، روزی دو سی سی دادم. روز اخر استفراغ کرد و الان مشکلی ندارد. آیا روزی دو سی سی از قطره کیدز تری فورت باعث سمیت در کودک می شود؟

پاسخ: در هر سی سی این قطره حاوی 12000 واحد ویتامین دی می باشد. طبق منابع میزان استفاده شده سمی نیست و برای کودک خطرناک نمی باشد.

توصیه نهایی به بیمار: میزان استفاده شده بیش از نیاز روزانه است اما باعث مسمومیت نمی شود. تا یک ماه از دادن قطره خودداری کنید و مکمل های دیگر حاوی ویتامین د را قطع کنید. بهتر است مصرف کلسیم نیز در این ماه محدودتر باشد. احتمال مشکل گوارشی وجود دارد و ممکن است دلیل استفراغ همین باشد.

منابع: micromedex

دکتر سپیده سبحانی

 

بیمار چهارم

شرح مشکل بیمار: خانم 51 ساله با سابقه ی مصرف متورال 50 میلی گرمی وآسپیرین 80  ولوزارتان 25 میلی گرمی، به علت وجود علائمی همچون خارش شدید و ترشحات زرد رنگ واژن برای ایشان فلوکونازول 150 به تعداد 8تا تجویز شده است. سوال بیمار این است که این دارو را چطور باید مصرف کنند؟آیا این دارو با سایرداروهاشون تداخلی ندارد؟

پاسخ: فلوکونازول در مواردVulvovaginal: هر 72ساعت تا سه دوز قابل مصرف است با توجه به اینکه برای شما 8 عدد قرص تجویز شده بهتر است با پزشک خود راجع به طول مدت درمان مشورت کنید

تداخل خاصی وجود ندارد، فقط باید سعی شود تا فشار خون تحت کنترل باشد چرا که مصرف همزمان لوزارتان و فلوکونازول ممکن است مقداری سطح لوزارتان را کم کند.

توصیه نهایی به بیمار: هر 72 ساعت یک عدد فلوکونازول مصرف کنید و با پزشک خود راجع به مدت زمان درمان مشورت کنید. فشار خون خود را کنترل کنید.

منابع: up to date

دکتر ضحی حاجی خانی

 

بیمار پنجم

شرح مشکل بیمار: بیمار به دلیل مشکل قلبی و درد قفسه سینه به تجویز پزشک متخصص قلب و عروق نیازمند انجام ct-angigraphy می باشد که به دلیل حساسیت قبلی ایشان به امپول هیوسین مرکز مورد نظر برایش پردنیزولون 50 میلی گرم 3 عدد تجویز کرده است. بیمار با توجه به شرایط کورنا و اثر کورتون ها بر سیستم ایمنی نگران مصرف پردنیزولون می باشد. و سوال می کنند که آیا نیازی به مصرف قرص پردنیزولون قبل از انجام Ct-angiography  هست؟

پاسخ: این دارو برای جلوگیری از حساسیت به مواد حاجب در صورت سابقه آلرژی تجویز می شود. دوزینگ آن طبق دوزینگ و پروتکل های بین المللی است و معمولا در کنار پردنیزولون دیفن هیدرامین هم می دهند که داروی دیگری به بیمار تجویز نشده است. در مورد اثر تضعیف سیستم ایمنی نباید نگران این مورد بود با این 3 دوز مشکلی برای بیمار به وجود نمی آید دارو می بایست طبق تجویز پزشک مصرف شود.

توصیه نهایی به بیمار: نکات بهداشتی حفظ فاصله و ماسک زدنشستوشوی دست ها و تعویض لباس ها و شستشوی آنها بعد از سی تی آنژیو فراموش نشود. دارو را طبق تجویز پزشک مصرف کنید و نگران عوارض تضعیف سیستم ایمنی با این دوز نباشید.

منابع: up to date/ article

دکتر مهدیه قریشی

  • گروه خبری : توصیه ها,پرسش و پاسخ
  • کد خبر : 166608
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Theme settings