• تاریخ انتشار : 1401/09/07 - 16:25
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1286
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

کیس‌های آموزشی مرکز اطلاعات دارویی 13 آبان، شهریور ماه 1401

بیمار اول

شرح مشکل بیمار: بیمار خانم 70 ساله مبتلا استئوپورز و نارسایی­ قلبی و کاهش خونرسانی به مغز هستند. بیمار به رغم استفاده از آلندرونیت 7 میلی گرم برای چندین سال همچنان پوکی استخوان دارد و پزشک علاوه بر آلندرونیت 7، تریپاراتاید هم تجویز کرده است. ایا تریپاراتاید با سایر داروهای مصرفی تداخل دارد؟ آیا تریپارتاید قوی تر است؟ آیا در طی مصرف تریپاراتاید هم لازم است کلسیم استفاده کند؟

داروهای مصرفی بیمار:دپاکین 500/ دلوکستین 30/ بیزوپرولول 2.5/ اسپیرونولاکتون 25/ کلسیم + ویتامین د/ کلوپیدوگرل 75/ رزواستاتین 5/ امپاگلیفوزین 5/ امپرازول 20/ تریپارتاید

پاسخ: به صورت کلی استفاده از درمان های ترکیبی  برای درمان استئوپورز توصیه نمی­شود و بهتر است که تریپاراتاید جایگزین آلندرونیت شود. برای بیمارانی که با اندرونیت پاسخ درمانی کافی نگرفته اند تجویز تریپاراتاید منطقی است. در طی درمان با این دارو مانند آلندرونیت بیمار باید میزان کافی از ویتامین د وکلسیم را دریافت کند. با سایر داروها تداخل ندارد.

توصیه نهایی به بیمار: با داروها تداخل ندارد اما بهتر است با پزشک مشورت کنند و آلندرونیت را حذف کنند و تنها از تریپاراتاید استفاده کنند. بیمار به صورت روزانه به مقدار کافی از ویتامین د و کلسیم استفاده کند.

منبع: UptoDate و Lexicomp

دکتر آرینه هارطونیان

  بیمار دوم

شرح مشکل بیمار: بیمارخانم 35 ساله و مبتلا به ناباروری است و قصد انجام IVFرا دارد.پزشک داروی فیلگراستیم را نوشته است بیمار برسی کرده است این دارو برای سرطان است چه کاربردی در زمینه ناباروری دارد؟

پاسخ: در انتقال جنین تازه، فاکتور تحریک کننده کلنی گرانولوسیتی، فیلگراستیم 300 میکروگرم، به رحم تزریق می‌شود. این دارو محرک رشد سلول‌های بلاستوسیتی می‌باشد و شانس موفقیت IVF را بالا می‌برد.

توصیه نهایی به بیمار: در آزمایشات انتقال جنین منجمد، بسته به ضخامت رحم و سطح استروژن بیمار، این دارو تزریق می‌شود.

منبع: The Effects of Adjuvant Therapies on Embryo Transfer Success

دکتر زهرا فرساد

بیمار سوم

شرح مشکل بیمار: بیمار آقایی 49 ساله که برای پسوریازیس داروی آسیترتین مصرف می‌کند، سوال دارد آیا می‌تواند اهدای خون داشته باشد؟ آیا این دارو منجر به ریزش مو می­شود؟

Acitretin 25mg Daily

پاسخ: در طول درمان و تا 3 سال بعد از قطع دارو امکان اهدای خون وجود ندارد. آسیترتین می­تواند منجر به ریزش مو شود که معمولا با قطع دارو برطرف می­شود.

توصیه نهایی به بیمار: در طول مصرف دارو و تا 3 سال بعد از قطع اهدای خون انجام ند هد. دارو بهتر است همراه وعده غذایی اصلی مصرف شود.

منبع: UptoDate, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4211490/

 دکتر سونا قاسمی

بیمار چهارم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانم 83 ساله‌ای هستند که سابقه خونریزی ناشی از آسپرین داشته‌اند. برای ایشان داروی پلاویکس تجویز شده است. بیمار به فشار خون بالا هم مبتلاست. آیا داروی پلاویکس با داروهای قبلی بیمار تداخل دارد؟

لوزارتان 50 هر 12 ساعت 1 عدد

 بیزوپرولول 5 هر 24 ساعت 1 عدد

پاسخ: در این بیمار پلاویکس به عنوان  Primary Prevention of Cardiovascular Disease تجویز شده که در این بیماران پرسیدن ریسک فاکتورها در تعیین اندیکاسیون دارو مهم است. Cardiovascular disease risk assessment for primary prevention calculator به ما کمک می‌کند که این ریسک فاکتورها را تعیین کنیم.

https://tools.acc.org/ascvd-risk-estimator-plus/#!/calculate/advice/riskgraph/

توصیه نهایی به بیمار: تداخلی مطرح نیست.

منبع: UptoDate

 دکتر فاطمه خلیلی

بیمار پنجم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانمی 40 ساله هستند و برای زیبایی تزریق بوتوکس داشته اند. آیا می‌توانند بعد از تزریق بوتوکس از قرص آناهیل استفاده نمایند؟

پاسخ: برومولاین موجود در آناهیل خاصیت ضد التهابی دارد و بعد از مصرف فیلرها نظیر بوتوکس نیز توصیه شده است که با دوز 500 میلی گرم برومولاین روزی دو بار یک هفته قبل و بعد از تزریق بوتوکس تجویز گردد.

توصیه نهایی به بیمار: می‌توانند از آناهیل به مدت یک هفته استفاده نمایند.

 دکتر هدی شفیعی

بیمار ششم

شرح مشکل بیمار: بیمار پسر، 14 سال سن دارد. به دلیل کاهش هورمون رشد پزشک برای بیمار سوماتروپین تجویز کرده است و بیمار به اشتباه متوجه شده است که باید 0.6 سی سی تزریق کند. پس از ارسال نسخه به مرکز مشخص شد باید شبی 5 واحد تزریق کند.  از کدام فرم دارویی موجود در بازار باید استفاده کند و چگونه؟

پاسخ: با توجه به دوز تجویزی، بیمار باید فرم دارویی را تهیه کند که دوز کافی را به بیمار برساند و سینگل یوز نباشد که با توجه به این مورد بیمار باید از پن ها موجود در بازار استفاده کند.

توصیه نهایی به بیمار: به بیمار توصیه شد که فرم پن این دارو را تهیه کند تا بتوان آن را بعد از مصرف نگهداری کرد.

و به بیمار گفته شد که اگر قلم  سیناتروپین10mg/1.5ml را تهیه کرد با توجه به اینکه هر 30 واحد آن معادل 10 میلیگرم است و بیمار باید شبی 5 واحد تزریق کند. می شود 1.66 میلی گرم که با توجه جدول راهنما قلم سیناتروپین باید شبی 25 کلیک تزریق نماید.

منبع: UptoDate و بروشور دارو

دکتر سید ­­محمد­نوید میر­محمد­صادق

 

 بیمار هفتم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانم 38 ساله‌ای هستند که تحت نظر متخصص زنان در حال انجام پروسه IVF و انتقال جنین می‌باشند. در بین داروهایشان داروی سیلدنافیل 50 وجود دارد. در اینترنت دیده‌اند که این دارو برای درمان اختلالات جنسی آقایان تجویز می‌شود. می‌پرسند که آیا این دارو برای خودشان تجویز شده؟

آسپیرین 80 روزی 1 عدد

یدوفولیک روزی 1 عدد

کلومیفن روزی 1 عدد از روز 5 تا 9 سیکل قاعدگی

دوفاستون 10 روزی 2 عدد از روز 15 تا 25 سیکل قاعدگی

فرتیل‌اید روزی 1 عدد

پاسخ: یکی از کاربردهای دارو در درمان اختلالات نعوض آقایان است اما این دارو در پروسه IVF نیز کاربرد دارد. این دارو از طریق افزایش خون‌رسانی به بافت رحم شانس موفقیت IVF را بالا می‌برد و با ضخیم کردن دیواره‌ی رحم روند بارداری را تسهیل می‌کند. این دارو هم به صورت خوراکی و هم به صورت واژینال در خانم‌های تحت پروسه IVF استفاده می‌شود.

منبع: مقاله Effect of sildenafil citrate outcome of frozen-thawed embryo transfer cycles

 دکتر هستی فتوگرافی

  • گروه خبری : مرکز اطلاعات دارویی DPIC,پرسش و پاسخ
  • کد خبر : 222377
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *