• تاریخ انتشار : 1402/05/27 - 15:05
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 247
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

کیس‌های آموزشی مرکز اطلاعات دارویی 13 آبان، مرداد ماه 1402

بیمار اول

شرح مشکل بیمار: بیمار خانمی60 ساله هستند که به دلیل کنسر سینه در حال دریافت داروی پالوسیکلیب می‌باشند. قرار است این دارو 21 روز روزانه مصرف شود. در بروشور دارو خوانده‌اند که این دارو با لوواستاتین تداخل دارد و همچنین به همراه علف چای نباید مصرف شود. آیا پالبوسیکلیب با چای تداخل دارد؟ ایا با اتورواستاتین هم تداخل دارد؟ ایا این دارو باید حتما صبح‌ها مصرف شود؟

داروهای بیمار :

Atorvastatin 20 daily

Fenofibrat 100 daily                                            

Metformin 1000 bd                                              

پاسخ: مصرف همزمان این دارو با اتورواستاتین ممنوع نیست اما می تواند منجر به افزایش غلظت این دارو شود. از طرفی دیگر بیمار در حال مصرف فنوفیبرات هم هست و فیبرات‌ها هم چنین اثری را دارند. بنابراین علائمی چون درد و ضعف عضلانی تب، بیحالی و ادرار قهوه‌ای رنگ باید به بیمار هشدار داده شود. این تداخل داروی پالبوسکلیب با رزوواستاتین خیلی مطرح نیست و می تواند در صورت صلاحدید پزشک و یا بروز عارضه جایگزین شود. علف چای همان چای روزانه نیست و درواقع گیاه St John's Wort  است،  بنابراین با چای روزانه تداخلی ندارد. نیازی به مصرف صبحگاهی دارو نیست مهم این است که دارو در یک زمان معین و مشخص مصرف شود.

منابع: Uptodate

دکتر سپیده سبحانی

بیمار دوم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانم 47 ساله بدون سابقه تزریق بوتاکس برای اولین بار بوتاکس تزریق کردند تزریق توسط متخصص انجام شده. بیمار بعد از تزریق سردرد داشتند. یک روز بعد دچار تهوع شدید و بیرون روی شدند و از روز دوم دچار اشک ریزش شدید از چشم شدند. بیمار به طور کامل نکات بعد از تزریق را رعایت کرده بودند سر را اصلا پایین نگه نمیداشتند و هیچ ماساژ و یا لمسی روی مکان تزریق نداشتند. به دکتر متخصص چشم مراجعه کردند دکتر تشخیص خراش قرنیه را دادند و داروی کلرامفنیکل و قطره اشک مصنوعی تجویز کردند. سوال بیمار این است که آیا داروی کلرامفنیکل مثل داروی سفتریاکسون و ازیترومایسین است؟ چون به این دو دارو حساسیت داشته‌اند.

پاسخ: برای کاهش جذب سیستمیک قطره ها بهتر است در زمان مصرف چند ثانیه محل مجرای اشک نگه داشته شود که جذب سیستمیک نشود

منابع: Uptodate

دکتر پریسا رضائی

 بیمار سوم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانم 55 ساله با علائم ریزش مو و موهای زائد صورت به پزشک پوست مراجعه کردند. از 3 هفته پیش برایشان اسپیرونولاکتون 25 (ابتدا با دو عدد روزانه، سپس سه عدد روزانه افزایش یافت) تجویز شده. لووتیروکسین 50 و به عنوان مسکن ملوکسیکام 7.5 نیز روزانه استفاده می‌کردند. علائم ضعف و ضعف عضلات، عدم تعادل و کمی سرگیجه، تهوع و گاها استفراغ و گاها دل درد را در این یکی دو هفته تجربه کردند.  می پرسند ایا از عوارض داروها است؟

پاسخ: با توجه به احتمال هایپرکالمی در مصرف همزمان ملوکسیکام و اسپیرنولاکتون و شباهت علائم به هایپرکالمی خفیف برای بررسی بیشتر به بیمارستان ارجاع داده شدند. توصیه شد امروز دارو را مصرف نکنند.

منابع: Uptodate

دکتر سهیلا طایفه

بیمار چهارم 

شرح مشکل بیمار: بیمار خانمی 40ساله هستند و به دلیل شکستن حلال Cetronax میخواهند از حلال Menotron استفاده نمایند. ایا میتوانند این کار را انجام دهند؟

پاسخ: حلال Menotron حاویSodium chlorid 0.9%   بوده و حلا Cetronax حاوی Sterile water for injection   میباشد.

توصیه نهایی به بیمار: بیمار می‌تواند از 5 میلی آب مقطر برای این کار استفاده نمایند.

منبع: بروشور دارو

دکتر  هدی شفیعی

بیمار پنجم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانم 63 ساله‌ای هستند که به دلیل بروز نوعی ضایعات پوستی به متخصص پوست و مو مراجعه کرده‌اند. ضایعات ایشان به صورت کیست‌های کوچک و بی‌رنگی هستند که سرتاسر ناحیه‌ی گونه را فراگرفته‌است. در داروهای تجویز شده یک قطره چشمی آتروپین وجود دارد. بیمار می‌خواهند بدانند که آیا این قطره به مشکل پوستی‌شان کمک می‌کند یا اشتباها در داروهای ایشان قرار گرفته است؟

پاسخ: با توجه به توضیحات بیمار به نظر می‌رسد مشکل او  Eccrine Hidrocystomas باشد. هیدروسیستومای اکرین ضایعات کیستیک نادر، خوش خیم و از جنس غده عرق اکرین هستند و ممکن است منفرد یا متعدد باشند. هیدروسیستوم‌های متعدد اکرین عمدتاً در صورت به شکل ضایعات بدون علامت و به رنگ پوست دیده می‌شوند. به طور معمول درمان ضایعات متعدد روی صورت روند چالش‌برانگیزی است. یکی از درمان‌های توصیه شده برای این ضایعات، استفاده موضعی از قطره 1 درصد چشمی آتروپین است. این دارو که اثرات آنتی‌کولینرژیک دارد سبب جمع شدن و کوچک شدن غدد عرقی می‌شود.

توصیه نهایی به بیمار: دارو بایستی دو بار در روز و حداقل برای یک ماه مورد استفاده قرار بگیرد.

منابع: Pubmed

دکتر هستی فتوگرافی

 

  • گروه خبری : مرکز اطلاعات دارویی DPIC,پرسش و پاسخ,خبر
  • کد خبر : 248721
کلمات کلیدی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *