• تاریخ انتشار : 1402/07/27 - 19:26
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 723
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

کیس‌های آموزشی مرکز اطلاعات دارویی 13 آبان، مهر ماه 1402

بیمار اول

شرح مشکل بیمار: بیمار آقایی 64 ساله هستند که به دلیل مشکل شبکیه چشم در حال استفاده از آیلیا می‌باشند. آیا می‌توان به جای آیلیا که موجود نیست زالترپ تزریق کنند؟

پاسخ: زالترپ برند داروی aflibercept است اما فرم تزریقی داخل چشمی نیست. این دارو به همراه دیگر داروها در رژیم کموتراپی کولورکتال کنسر به صورت انفوزیون تزریق می‌شود و مناسب تزریق داخل چشمی نیست. آیلیا فرم تزریق داخل چشمی این داروست که می‌توان به برند مشابه آن چون تیالیا نیز سوییچ کرد

دکتر سپیده سبحانی

بیمار دوم

شرح مشکل بیمار: بیمار پسری 7 ساله با سابقه رینیت آلرژیک است که در حال مصرف اسپری بینی مومتازون می‌باشد. برای علایم سرماخوردگی اسپری بینی بکلومتازون تجویز شده است. سوال دارد آیا این دو دارو با هم تداخل دارند؟ اسپری مومتازون استفاده شود یا بکلومتازون ؟

پاسخ: هر دو از یک خانواده دارویی هستند و مصرف همزمان توصیه نمی‌‍شود. اثرگذاری هر دو یکسان است اما مومتازون که نسل دوم است به دلیل فراهمی زیستی سیستمیک کمتر در طولانی مدت ایمن‌تر می باشد .

توصیه نهایی به بیمار: اسپری مومتازون به تنهایی مصرف شود.

منابع: Up to Date

دکتر  سونا قاسمی

بیمار سوم

شرح مشکل بیمار: بیمار آقای 54 ساله‌ایست که از 14 سال قبل به هپاتیت ب مبتلا بوده ولی برای آن تحت درمان دارویی نبوده است. بیمار برای جراحی فتق مشاوره گرفته بوده است و چون در سونوگرافی شواهدی به نفع سیروز مشاهده شده بوده به فوق گوارش ارجاع شده است. دکتر برای ایشان ویریتاف 25 روزی یک عدد، ارسوفار 300 روزی یک عدد و liv 52 روزانه تجویز نموده است. بیمار می خواهد بداند آیا داروهای ضد هپاتیت ب را باید تا چه مدت استفاده نماید؟

پاسخ: داروی ویریتاف 25، برند داروی تنوفوویر آلافنامید میباشد. داروی تنوفوویر به عنوان ضد ویروس در درمان هپاتیت ب و HIV کاربرد داشته و دارای دو ملح آلافنامید و دیزوپروکسیل فورمارات، به ترتیب با پوتنسی 25 و 300 میلیگرم میباشد. ملح آلافنامید عوارض کلیوی کمتری دارد. داروی ارسوفار برند ارسودئوکسی کولیک اسید بوده و این دارو در بیمارانی که در مراحل اولیهی سیروز صفراوی هستند میتواند وسعت پیشرفت بیماری را کند نماید. داروی لیو 52 یک فراوردهی مکمل با اثرات محافظت‌کنندهی کبدی میباشد. طول دوره درمان ضد ویروس در هپاتیت ب کاملا وابسته به شرایط بیماری فرد می‌باشد. طول دورهی درمان با اینترفرون محدود به 48 هفته میباشد ولی دورهی درمانی با داروهای خوراکی کاملا تعیین نشده است. معمولا دورهی درمان 4 تا 5 سال برای درمان بیماری لازم بوده ولی در بعضی بیماران این مدت زمان باید نامحدود در نظر گرفته شود.

توصیه نهایی به بیمار: تعیین زمان دقیق دورهی درمانی بیمار وابسته به شرایط بالینی ایشان و تشخیص پزشک بوده ولی حداقل دورهی درمانی ایشان باید چند سال در نظر گرفته شود و گاهی ممکن است تا انتهای عمر هم ادامه یابد.

منابع: Uptodate

دکتر امیر حسین قهرمانیان

بیمار چهارم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانم 35 ساله‌ای هستند که برای پیشگیری از بارداری از داروی دروسبلین استفاده می‌کنند. این دارو از دو هفته پیش شروع شده است اما بیمار نمی‌داند چه روزی از سیکل قاعدگی دارو را شروع کرده است. به دلیل استفاده از آمپول DMPA، بیمار خون‌ریزی قاعدگی نداشته. قبل از این دارو، بیمار برای پیشگیری از بارداری، از آمپول‌های سه ماهه‌ی DMPA استفاده می‌کردند و 2 بار تزریق کرده بودند. در حال حاضر نیاز به استفاده از روش back up دارند یا خیر؟

پاسخ: تا چند ماه بعد از قطع داروی DMPA، بیمار ممکن است خون‌ریزی قاعدگی نداشته باشد اما این آمنوره به معنی مصونیت از باردار شدن نیست. اثر ضدبارداری داروهای OCP در صورتی که از روز 1 سیکل قاعدگی شروع شوند، از همان زمان شروع مصرف و در صورتی که در روزهای 2 تا 5 سیکل شروع شوند، 7 روز بعد آغاز می‌شود.

توصیه نهایی به بیمار: چون به طور دقیق نمی‌توان مشخص کرد که بیمار در روز چند سیکل خود، داروی دروسبلین را شروع کرده، توصیه می‌شود در ماه اول مصرف این دارو، از یک روش back up  هم استفاده نماید.

منابع:Uptodate

دکتر هستی فتوگرافی

  • گروه خبری : مرکز اطلاعات دارویی DPIC,پرسش و پاسخ
  • کد خبر : 248739
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *