• تاریخ انتشار : 1402/04/06 - 11:29
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 830
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

کیس‌های آموزشی مرکز اطلاعات دارویی، خرداد ماه 1402

بیمار اول

شرح مشکل بیمار: بیمار خانم 45 ساله هستند که با مصرف داروهای مستینون و پردنیزولون برای درمان بیماری حرکتی خود ایمنی، دچار حساسیت شدید پوستی در قالب خارش و کهیر شدند. توسط پزشک متخصص پوست تحت درمان با داروی نالتروکسان قرار گرفتند. در مورد اثربخشی و عوارض احتمالی و خطرناک دارو سوال دارند؟

داروهای مصرفی: قرص مستینون60 میلی گرم هر 8 ساعت یک عدد، قرص پردنیزولون 5 میلی گرم هر 12 ساعت دو عدد، قرص فکسوفنادین 120 روزانه یک عدد

 توصیه شده محتویات کپسول نالتروکسان 25 میلی‌گرم در 5 سی‌سی آب حل شود و روز اول یک سی‌سی، روز دوم 2 سی‌سی ، روز سوم 3 سی‌سی، روز چهارم 4 سی‌سی و روز 5ام 5 سی‌سی و سپس روزانه 5 سی‌سی مصرف شده و تا بهبود علائم ادامه داده شود.

پاسخ: داروی نالتروکسان بعنوان درمان آلترناتیو در درمان خارش‌های پوستی مورد مصرف دارد. دوز تعریف شده 12.5 تا 50 میلی‌گرم یک بار در روز است. از عوارض رایج دارو عوارض گوارشی مانند درد شکمی، تغییرات اشتها، تهوع و غیره- افزایش آنزیم‌های کبدی، دردهای مفصلی، اختلالات خواب- و سردرد ذکر شده است. توصیه شد در صورت بروز هر گونه عارضه با شک علت دارویی جهت بررسی با مرکز تماس گرفته شود.

دکتر رومینا محمدی

بیمار دوم

شرح مشکل بیمار: بیمار آقای 41 ساله‌ای است که با فردی که هپاتیت دارد رابطه جنسی محافظت نشده داشته است. از این رابطه 22 روز گذشته است به دکتر مراجعه کردند دکتر HBIG 1000 واحد 5 سی سی تجویز کردند اما فرم دارویی آن 3 سی‌سی است. یک عدد 3 سی سی استفاده کردند و دوز اول واکسن هپاتیت هم دریافت کردند  2 سی سی دیگر از HIBG  بزنند؟

قد بیمار 170 و وزن او 80 کیلوگرم است. بیمار ایمنی در برابر هپاتیت نداشته است و فاکتور آنتی بادی 5 بوده است

پاسخ: به طور معمول توصیه می‌شود HBIG  یک دوز و حداقل 500 واحد تزریق شود اما باتوجه به اینکه 22 روز گذشته است و دکتر بر اساس وزن دوز کرده است. بهتر است دوز 1000 را 2 سی‌سی دیگر استفاده شود. گرچه توصیه مشخصی در این باره و با این فاصله زمانی نداریم

توصیه نهایی به بیمار: بعد از یک ماه آزمایش‌های تکمیلی انجام شود و واکسیناسیون کامل شود.

منابع:Uptodate

دکتر پریسا رضائی

 بیمار سوم

شرح مشکل بیمار: بیمار اقای 54 ساله‌ای هستند که به علت اضطراب دیازپام استفاده می‌کرده و بعد از مدتی با تغییر دارو به دیازپام و قطع دارو دچار انزال بدون ترشح مایع سمن شده‌اند. آیا این عارضه دارویی است؟

پاسخ: انزال خشک یا Dry Ejaculation مشکلی است که در آن فرد انزال ندارد در این افراد بعد از رسیدن به ارگاسم ترشح سمن رخ نمی‌دهد. کاهش سطح تستوسترون یکی از علت‌های کم بودن مایع منی هنگام انزال است. عارضه مزبور مربوط به داروی دیازپام نیست. بیمار باید برای بررسی بیشتر به اورولوژیست مراجعه کند.

دکتر زهرا فرساد

 بیمار چهارم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانمی 29 ساله بدون سابقه‌ی بیماری زمینه‌ای یا سابقه‌ی مصرف دارو، دو روز قبل از فرآورده‌های موضعی موبر استفاده نموده است. بیمار به دلیل استفاده از این محصول با تحریکات پوستی در ناحیه‌ی تناسلی مواجه گردیده است. علائم شامل قرمزی، سوزش و خارش بوده و بیمار مواردی چون سوزش ادرار، تاول، زخم و بثورات جلدی ذکر نمی‌کند. ناحیه‌ی درگیر محدود به اطراف ناحیه‌ی واژینال و قسمت‌های خارجی می‌باشد. بیمار در این دو روز دو الی سه مرتبه از ژل شست‌وشو و کرم بتامتازون استفاده نموده است. میخواهد بداند برای بهبودی علائم چه اقدامی لازم می‌باشد؟

پاسخ:تحریک و سوختگی شیمیایی پوست به دنبال مصرف فرآوردههای موبر به دلیل وجود کلسیم هیدروکساید و پتاسیم هیدروکساید می تواند بروز نماید. به صورت کلی توصیه می‌شود ابتدا ماده ی مربوطه از پوست برطرف شود. گاهی استفاده از مواد شوینده قلیایی می‌تواند به بهبود تحریک با ترکیبات اسیدی کمک نماید. برای بهبود علایم می‌توان از هیدروکورتیزون موضعی استفاده نمود. در صورت درد بیمار می‌تواند از داروهای ضد درد استفاده نماید. استفاده از مرطوب‌کننده مانند وازلین می‌تواند کمک کننده باشد.

توصیه نهایی به بیمار: توصیه شد بیمار بر روی ناحیه از کمپرس سرد استفاده نماید. همچنین بهتر است بیمار مصرف بتامتازون را به دو مرتبه در روز محدود کرده و طولانی مدت استفاده نکند. فرآورده های مرطوب کننده توصیه شد. در صورت تشدید علائم یا طولانی شدن آن ها توصیه به ارجاع می شود.

منابع:Healthline

دکتر امیرحسین قهرمانیان

 بیمار پنجم

شرح مشکل بیمار: بیمار آقای 16 ساله‌ای است که به دلیل مشکل تاخیر در بلوغ به متخصص اورولوژیست مراجعه کرده است. پزشک برای ایشان آمپول تستوسترون و آمپول HCG نسخه کرده است. مادر بیمار در خصوص آمپول HCG سوال دارد چون شنیده است که این دارو برای موارد ناباروروی استفاده می‌شود.

پاسخ: استفاده از HCG در موارد بلوغ تاخیری جایگاه دارد. این دارو مقلد هورمون LH است و سبب تحریک گنادها به ترشح هورمون‌های جنسی (تستوسترون) می‌شود. فلذا تجویز این دارو کاملا منطقی است. هر چند تجویز دارو به درستی انجام شده است اما توصیه می‌شود ادامه روند درمان تحت نظر متخصص غدد صورت بگیرد.

منابع: Uptodate

دکتر هستی فتوگرافی

  • گروه خبری : اخبار,توصیه ها,پرسش و پاسخ
  • کد خبر : 237073
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *