• تاریخ انتشار : 1402/09/28 - 15:23
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 3283
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

یک داروی جدید برای درمان بیش‌فعالی بزرگسالان

داروی Solriamfetol یک مهارکننده بازجذب دوپامین و نوراپی‌نفرین است که پیش از این برای درمان پرخوابی و نارکولپسی استفاده می‌شد.

بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا در ژورنال Clinical Psychiatry به چاپ رسیده است، به نظر می‌رسد داروی Solriamfetol در درمان اختلال بیش‌فعالی و نقص توجه (ADHD) بزرگسالان موثر است.

داروی Solriamfetol یک مهارکننده بازجذب دوپامین و نوراپی‌نفرین است که پیش از این برای درمان پرخوابی و نارکولپسی استفاده می‌شد.

به تازگی پژوهشگران دانشگاه بوستون روی 60 بیمار بالغ مبتلا به ADHD به مدت 6 هفته یک مطالعه تصادفی و دوسوکور انجام دادند. یک گروه 75 میلی‌گرم از دارو، گروه دیگر 150 میلی‌گرم از دارو و یک گروه هم پلاسبو استفاده کردند.

نتایج مطالعه حاکی از آن است که داروی Solriamfetol  عوارض غیرقابل‌تحملی برای بیماران ایجاد نکرده و تاثیر فاحشی روی  میانگین ضربان قلب، فشار خون سیستولیک یا دیاستولیک نداشت. درصد قابل توجهی از بیمارانی که Solriamfetol دریافت کردند، توانستند نتایج خوبی در شاخص درمانی ADHD  که AISRS نام دارد، کسب کنند. این شاخص از طریق یک پرسشنامه 18 سواله تعیین می‌شود و علائم بیماری ADHD از جمله کم‌توجهی، بی‌حوصلگی و عدم تمرکز را بررسی می‌نماید. از هفته سوم مصرف دارو، در گروه‌هایی که دارو دریافت می‌کردند، هم شاخص‌های بالینی و هم عملکرد افراد بهبود قابل توجهی پیدا کرد. در هفته 6، نمره AISRS برای 52 درصد از افرادی که Solriamfetol  مصرف کردند، 25 درصد بهبود یافت. این تغییر فقط در 17 درصد بیماران گروه دارونما مشاهد شد. نمره کل AISRS تا هفته 6 در 28 درصد بیماران گروه Solriamfetol  و 3.4 درصد بیماران گروه پلاسبو، 50 درصد بهبود یافت.

17 اکتبر 2023

منبع: سایت Drugs.com

 

  • گروه خبری : تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 254425
کلمات کلیدی