• تاریخ انتشار : 1402/09/22 - 18:57
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 510
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

یک کاربرد جدید برای داروی تالیدوماید: آنژیودیسپلازی روده

آنژیودیسپلازی یک اختلال خونریزی‌دهنده است که در آن یک یا چند رگ خونی در دستگاه گوارش گشاد شده یا بیش از اندازه طبیعی خود کشیده می‌شوند.

 

بر اساس مطالعه‌ای که در شماره 2 نوامبر مجله نیوانگلند منتشر شد، استفاده از داروی تالیدوماید در بیماران مبتلا به خونریزی‌های مکرر به دلیل آنژیودیسپلازی روده کوچک[1] (SIA) می‌تواند به کاهش خون‌ریزی کمک کند.

آنژیودیسپلازی یک اختلال خونریزی‌دهنده است که در آن یک یا چند رگ خونی در دستگاه گوارش گشاد شده یا بیش از اندازه طبیعی خود کشیده می‌شوند.

پژوهش‌گران دانشگاه شانگهای کارآیی و ایمنی تالیدومید را برای درمان خونریزی مکرر ناشی از SIA در یک کارآزمایی تصادفی و کنترل شده با دارونما بررسی کردند. در مجموع 150 بیمار مبتلا به خونریزی مکرر ناشی از SIA به طور تصادفی گروه‌بندی شدند. یک گروه تالیدومید با دوز خوراکی روزانه 100 میلی‌گرم (گروه 1: 51 بیمار)، یک گروه تالیدوماید با دوز روزانه 50 میلی‌گرم (گروه2: 49 بیمار) و یک گروه دارونما (گروه 3: 50 بیمار) مصرف کردند. درمان برای هر سه گروه چهار ماه ادامه داده شد.

در این پژوهش اثرگذاری، به صورت حداقل 50 درصد کاهش در تعداد دفعات خونریزی در بازه یک سال پس از قطع دارو تعریف می‌شود. محققان دریافتند که درصد بیماران با پاسخ مؤثر در هر گروه به ترتیب 68.6، 51.0 و 16.0 درصد بوده است. بیمارانی که از داروی تالیدوماید استفاده کردند نسبت به گروه سوم عوارض بیشتری را تجربه کردند. از جمله این عوارض می‌توان به یبوست، خواب‌آلودگی، بی‌حسی اندام، ادم محیطی، سرگیجه و افزایش سطح آنزیم‌های کبدی اشاره کرد.

به دنبال مصرف تالیدوماید، موارد نیاز به انتقال خون، حجم خون مورد نیاز، درصد بیمارانی که به دلیل خونریزی در بیمارستان بستری شدند و مدت زمان بستری در بیمارستان، همگی در گروه‌های تالیدومید کمتر از گروه دارونما بودند.

2 نوامبر 2023

منبع: سایت Drugs.com



[1] Small-Intestinal Angiodysplasia

  • گروه خبری : تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 254036
کلمات کلیدی