• تاریخ انتشار : 1403/02/06 - 19:39
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 92
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

یک گزینه درمانی جدید برای درمان آترواسکلروز

داروی Gemcabene calcium که به نام CI-1027 و PD 72953-0038 نیز شناخته می‌شود، یک مولکول کوچک است و نمک مونوکلسیمی یک دی‌الکیل اتر دی کربوکسیلیک اسید می‌باشد.

 

داروی Gemcabene calcium که به نام CI-1027 و PD 72953-0038 نیز شناخته می‌شود، یک مولکول کوچک است و نمک مونوکلسیمی یک دی‌الکیل اتر دی کربوکسیلیک اسید می‌باشد. این دارو در حال حاضر در مراحل آخر توسعه بالینی است. Gemcabene خواص کاهش چربی خون را در مدل‌های حیوانی پیش بالینی و یک مطالعه بالینی که در سال 2016 توسط Stein و همکاران انجام شده، نشان داده است. این دارو سنتز کلسترول و اسیدهای چرب را از طریق افزودن 14C-استات به پیش‌ساز کلسترول در سلول‌های کبدی مهار می‌کند. مطالعات بالینی در انسان نشان داد که علاوه بر کاهش LDL، Gemcabene  سطوح پلاسمایی پروتئین واکنشی C یا CRP را در بیماران به میزان 53.5 درصد کاهش می‌دهد. در صورتی که این دارو در کنار استاتین‌ها مصرف شود، کاهش 71 درصدی در سطح CRP سرمی مشاهده می‌شود.

CRP، یک واکنش دهنده فاز حاد است که عمدتاً در کبد در پاسخ به التهاب تولید می‌شود. ماهیت التهابی آترواسکلروز هم در مدل‌های حیوانی و هم در مطالعات بالینی نشان داده شده است. علاوه‌براین، برخی از مطالعات ارتباطاتی بین سطح سرمی CRP و خطر بیماری‌های قلبی-عروقی گزارش کرده‌اند. مطالعات حیوانی نشان داده‌اند که استفاده از داروی Gemcabene می‌تواند در کاهش درد و التهاب ناشی از آرتریت هم موثر باشد اما مکانیسم دقیقی برای این اثر گزارش نداده‌اند.

مطالعه دیگری به بررسی اثرات Gemcabene در بیماران مبتلا به هایپرکلسترولمی هموزیگوت خانوادگی یا HoFH[1] پرداخت. این بیماری یک وضعیت ارثی غیر معمول است که در آن سطح LDL سرمی بالا رفته و طبیعتا ریسک بیماری‌های قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد. اکثر بیماران مبتلا به HoFH بسته به فعالیت گیرنده LDL به طور متوسط به مهارکننده های استاتین، ازتیمیب و پروپروتئین کانورتاز سوبتیلیسین/ککسین نوع 9 (PCSK9) پاسخ می‌دهند. در مطالعه COBALT-1، هشت بیمار در گروه درمان با Gemcabene قرار گرفتند و 900 میلی‌گرم از دارو را به صورت یک بار در روز مصرف کردند. در مدت 18 هفته مطالعه، سطوح آتروژنیک لیپید و لیپوپروتئین (غیر HDL-C، ApoB و ApoE) به میزان قابل توجهی 30 درصد کاهش یافت که با نتایج مشاهده شده با استاتین ها، ازتیمیب و مهارکننده های PCSK9 مقایسه شد. هیچ تغییری در سایر پارامترهای لیپیدی، مانند HDL-C، LDL-C، ApoAI، ApoAII، ApoCIII (اپولیپوپروتئین)، و تری گلیسیرید (TG) مشاهده نشد. اگرچه عوارض جانبی مانند سردرد، اسهال، و عوارض جانبی مرتبط با درمان گزارش شده است، هیچ مورد مرگ و میر یا حوادث تهدیدکننده زندگی قابل توجهی تجربه نشده است. سطح آنزیم‌های کبدی بدون تغییر باقی ماند، اگرچه سطح کراتینین سرم کمی افزایش یافت.

28 مارچ 2023

منبع: مقاله A Systematic Review of Gemcabene and Its Therapeutic Uses



[1] Homozygous Familial Hypercholesterolemia

  • گروه خبری : اخبار,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 264152
کلمات کلیدی