شماره تماس: 021-88849011-15
  • تاریخ انتشار : 1401/07/25 - 15:38
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 921
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

فاجعه مقاومت آنتی‌بیوتیکی به دنبال پاندمی کرونا

ممکن است بین پاندمی COVID-19 و افزایش موارد پنومونی مقاوم به آنتی‌بیوتیک رابطه‌ای وجود داشته باشد. مطالعه‌ای که اخیرا در اسپانیا انجام شده‌است، این ارتباط را تایید کرده است.

پاندمی کرونا باعث افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی شد!!

قبل از اینکه واکسن‌های COVID-19 به طور گسترده در دسترس باشند، یکی از شایع‌ترین و جدی‌ترین تظاهرات عفونت SARS-CoV-2 پنومونی یا عفونت ریه بود. در حال حاضر، سوالی که مطرح است این است که آیا همه‌گیری COVID-19 نقشی در افزایش تعداد موارد بیماری پنوموکوکی ناشی از سویه‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک داشته است یا خیر. منطقا نباید هیچ رابطه‌ای بین این دو موضوع وجود داشته باشد، زیرا COVID-19 یک بیماری ویروسی است و بنابراین نباید با آنتی بیوتیک درمان شود. اما تعداد قابل توجهی از افرادی که به پنومونی ویروسی مبتلا شده بودند، برای جلوگیری از عفونت همزمان باکتریایی یا به دلیل تجویز نادرست پزشک معالج یا حتی مصرف خودسرانه، تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار گرفتند. بنابراین، ممکن است بین پاندمی COVID-19 و افزایش موارد پنومونی مقاوم به آنتی‌بیوتیک رابطه‌ای وجود داشته باشد. مطالعه‌ای که اخیرا در اسپانیا انجام شده‌است، این ارتباط را تایید کرده است.

ارزیابی مقاومت آنتی‌بیوتیکی

هدف اولیه مطالعه‌ی فوق‌الذکر که در مجله Lancet به چاپ رسیده‌است، بررسی ارتباط بین پاندمی کووید19و پنومونی مقاوم به آنتی‌بیوتیک نبوده است. این مطالعه به منظور بررسی سویه‌های باکتری پنوموکوکوس مقاوم به آنتی‌بیوتیک در جمعیت بزرگسالان اسپانیا در سال‌های 2004 تا 2020 طراحی شده بود. داده‌های این مطالعه شامل اطلاعات مربوط به سال 2020، اولین سال شیوع عفونت کووید19، هم می‌باشد و می‌توان از اطلاعات اپیدمیولوژیک این سال برای بررسی ارتباط بین مقاومت آنتی‌بیوتیکی و شیوع ویروس کرونا استفاده نمود. در این مطالعه، 3017 بیمار با ابتلا قطعی به پنومونی که نسبت به پنی‌سیلین‌ها مقاوم بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. این بیماران، بزرگسالانی بودند که به دلیل ذات‌الریه مهاجم یا پنومونی بدون باکتریمی بستری شده بودند. مواردی که به مننژیت هم دچار شده‌بودند، از مطالعه حذف شدند.

این پژوهش نشان می‌دهد شروع واکسیناسیون کودکان با واکسن‌های کونژوگه 7 و 13 والانی، به دنبال ایمنی گله‌ای، سبب کاهش بار بیماری در بزرگسالان شده است.

علاوه‌براین، این مطالعه از یک الگوی نگران‌کننده پرده برداشت: بسیاری از عفونت‌های مهاجم از طریق سروتیپ‌های 11A و 24F که در واکسن‌های 13 ظرفیتی پوشش داده نمی‌شوند، ایجاد شده است. این دو سویه با مقاومت به آنتی‌بیوتیک همراه بوده‌اند.

افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی

خوشبختانه، داده‌های این مطالعه دوره‌ی پیش از کرونا (قبل از سال 2019) و پس از اوج‌گیری این بیماری (پایان سال 2019 و 2020) را پوشش می‌دهد. بنابراین، پژوهشگران توانستند که حساسیت آنتی‌بیوتیکیStreptococcus pneumoniaرا در این بازه بررسی نمایند. مطالعه نشان می‌دهد که از سال 2019 تا 2020، یک افزایش قابل توجه در مقاومت باکتری‌ها به بتالاکتام‌ها و ماکرولیدها ایجاد شده است. یکی از موجه‌ترین توضیحات می‌تواند استفاده گسترده از آنتی‌بیوتیک‌ها باشد. در حال حاضر، به دنبال واکسیناسیون گسترده علیه کووید، موارد نیازمند بستری در بیمارستان به شدت کاهش یافته و در نتیجه نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری از عفونت‌های باکتریایی ثانویه هم کاهش یافته است.

مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی

یکی از راه‌های مقابله با مقاومت آنتی‌بیوتیکی در سروتیپ‌های نوظهور پنوموکوک، استفاده از واکسن‌های وسیع‌الطیف کونژوگه می‌باشد. اما این تنها راهکار نیست. هم‌چنان، آنتی‌بیوتیک‌هایی وجود دارند که می‌توانند پاسخ‌دهی بهتری در بیمار ایجاد نمایند مانند سفوتاکسیم تزریقی یا سفدیتورن خوراکی. شایان توجه است که استفاده بی‌رویه و نابه‌جا از این آنتی‌بیوتیک‌ها، هم به ایجاد مقاومت در سویه‌ها جدید پنوموکوک ختم خواهد شد. بنابراین، لازم است تجویز و مصرف دارو، صرفا در موارد ضروری و با در نظر گرفتن همه جوانب امر صورت بگیرد.

30 سپتامبر 2022

منبع: سایت Medscape.com

  • گروه خبری : مرکز اطلاعات دارویی DPIC,اخبار کووید-19
  • کد خبر : 219130
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید