شماره تماس: 021-88849011-15
  • تاریخ انتشار : 1402/01/14 - 10:18
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 2519
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

همه چیز در باره‌ی داروی Lecanemab: دارویی امیدبخش برای درمان آلزایمر

Lecanemabیک آنتی بادی مونوکلونال انسانی است که با میل ترکیبی بالایی به پروتوفیبریل‌های آمیلوئید بتا (Aβ) محلول متصل می‌شود. این دارو هر 2 هفته یک بار و به صورت وریدی تزریق می‌شود.

 

این روزها اخبار مختلفی و البته امیدوارکننده‌ای در خصوص داروی Lecanemab شنیده می‌شود. این دارو یک داروی آزمایشی برای کنترل بیماری آلزایمر است که توسط شرکت‌هایBiogen  و Eisai تولید شده است و در حال حاضر، مراحل مطالعات بالینی را پشت سر می‌گذراند. به تازگی مقاله‌ای در مجلهNew England Journal of Medicine به چاپ رسیده که نشان می‌دهد استفاده از دارو در مراحل اولیه بیماری می‌تواند به میزان قابل توجهی مارکرهای آمیلوئیدی را کاهش دهد و افت توانمندی‌های ذهنی و عملکردی بیماران را کند نماید.

Lecanemabیک آنتی بادی مونوکلونال انسانی است که با میل ترکیبی بالایی به پروتوفیبریل‌های آمیلوئید بتا () محلول متصل می‌شود. این دارو هر 2 هفته یک بار و به صورت وریدی تزریق می‌شود.

این مقاله بر اساس مطالعه‌ی فاز 3 کارآزمایی بالینی دارو نوشته شده که برای مدت 18 ماه در دانشکده پزشکی Yale در جریان بوده‌است. شرکت‌کنندگان این مطالعه بیماران 50 تا 90 ساله‌ای بودند که به درجات اولیه بیماری آلزایمر ابتلا داشتند. تمام این بیماران شواهدی از تجمع ذرات آملوئیدی در مغز داشتند که به وسیله عکس‌برداری PET یا بررسی مایع مغزی-نخاعی تایید شده بود. 898 نفر در گروه دریافت‌کننده داروی Levanemab و 897 نفر در گروه Placebo قرار گرفتند.

محققان دریافتند که بعد از اتمام دوره درمان،بار آملوئیدی مغز در گروه Levanemabدر مقایسه با گروه پلاسبو کاهش بیشتری پیدا کرد. به نظر می‌رسد در مقایسه با گروه پلاسبو، روند زوال شناختی در بیماران گروه Levanemab 27 درصد کاهش داشته است. علاوه‌بر آملوئید، استفاده از Levanemab بر روی سایر بیومارکرهای مغزی از جمله پروتئین tau هم تاثیرات مثبتی ایجاد کرده است.

از جمله عوارض گزارش شده با دارو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عوارض ناشی از انفوزیون
  • سردرد
  • ناهنجاریهای ناشی از آمیلوئیدها در عکس‌برداری[1] (ARIA): ARIA شامل خون‌ریزی و تجمع مایعات در مغز می‌باشد. محققان اعلام کرده‌اند که فراوانی موارد بروز ARIA کاملا مطابق پیش‌بینی‌های قبلی بوده و موارد علامت‌دار این عارضه کم بوده است. بیشتر بیمارانی که به عارضه ARIA دچار شدند، هیچ علامتی نداشتند و با انجام MRI متوجه رخداد این عارضه شدند. در اکثریت موارد، درمان با Levanemab ادامه پیدا کرد و راهکار درمانی ویژه‌ای برای کنترل این عارضه اتخاذ نشد. به نظر می‌رسد بروز عارضه ARIA در بیمارانی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند، شایع تر است.

لازم به ذکر است که تاکنون 3 مورد مرگ در شرکت‌کنندگان این کارآزمایی بالینی گزارش شده که به نظر می‌رسد به علت مصرف دارو اتفاق افتاده باشد. یکی از این بیماران به دنبال آماس مغزی و تشنج جان سپرده و دو بیمار دیگر دچار سکته و خون‌ریزی مغزی شدند.

30 نوامبر 2022

منبع: سایت Drugs.com



[1]Amyloid Related Imaging Abnormality

  • گروه خبری : تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 232172
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید