شماره تماس: 021-88849011-15
  • تاریخ انتشار : 1403/06/07 - 14:33
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 147
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

مصرف آنتی‌بیوتیک در بارداری و مشکلات آلرژیک در نوزاد؟!

مصرف آنتی‌بیوتیک در دوره بارداری می‌تواند روی فلور میکروبی نوزاد و به تبع آن سیستم ایمنی او اثرگذار باشد.

میکروبیوم نوزادان خصوصا در اوایل تولد نقش بسیار پررنگی در ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌‌های آلرژیک، آسم، حساسیت‌های غذایی و درماتیت آتوپیک (AD) دارد. دوره نوزادی دوره بسیار کلیدی برای تکامل سیستم ایمنی به شمار می‌آید. چرا که در این دوره بدن نوزاد برای اولین بار با بسیاری از میکروارگانیسم‌ها مواجهه پیدا کرده و فلور میکروبی بدنش تشکیل می‌شود. در این برهه، فاکتورهای محیطی از جمله شیوه زایمان، شیردهی توسط مادر، مجاورت با حیوانات خانگی و مواجهه با آنتی‌بیوتیک‌ها روی ترکیب میکروبیوم نوزاد و ریسک ابتلا وی به بیماری‌‌های آلرژیک تاثیر می‌گذارند.

حدود 20 الی 40 درصد خانم‌های باردار در طول دوره بارداری خود به دلایل مختلف تحت درمان با آنتی‌بیوتیکها قرار می‌گیرند. مصرف آنتی‌بیوتیک روی تعداد و جمعیت فلور میکروبی واژن مادر تاثیر گذاشته و به تبع آن در شکل‌گیری فلور نوزاد هم تفاوت‌هایی ایجاد خواهد کرد. همان‌گونه که پیشتر اشاره شد، این میکروبیوم نقش به‌سزایی در تکامل و تقویت سیستم ایمنی نوزاد دارد.  

مطالعات مختلفی ارتباط بین مصرف آنتی‌بیوتیک در دوره بارداری را با بروز برخی بیماری‌های التهابی پوستی مثل درماتیت آتوپیک و درماتیت سبوره (SD) مرتبط دانسته‌اند. پیش از این، تعدادی از مطالعات، بین مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در 90 روز اول بعد از تولد با ابتلا به SD در نوزادان ارتباط مستقیمی مشاهده کرده بودند. صرف نظر از زمان مصرف آنتی‌بیوتیک در حین بارداری، تعدادی از مطالعات ادعا کرده‌اند که احتمال بروز آسم و آلرژی‌های غذایی در نوزادانی که در داخل رحم با آنتی‌بیوتیک مواجهه داشتند، بیشتر است.

این عوارض با مصرف هر نوع آنتی‌بیوتیک سیستمیکی ایجاد می‌شود اما به نظر می‌رسد استفاده از پنی‌سیلین‌ها بیشتر از سایر آنتی‌بیوتیک‌ها نوزاد را در معرض ابتلا به SD قرار می‌دهد. این ارتباط در خصوص بیماری AD هم صادق است. در درجه دوم سفالوسپورین‌ها بیشترین خطر را ایجاد می‌کنند. در بین دسته‌های مختلف، مصرف سولفونامیدها با کمترین ریسک ایجاد SD در نوزاد همراه بوده است. 

این گزارش به این معنا نیست که باید به هر قیمتی از تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک در دوره بارداری اجتناب کرد اما پزشکان و سایر اعضای کادر درمان باید در لزوم تجویز آنتی‌بیوتیک برای خانم‌های باردار بیش از پیش حساسیت به خرج دهند.

31 می 2024

منبع: سایت Medscape.com

  • گروه خبری : اخبار,توصیه ها,تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 276351
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید