• تاریخ انتشار : 1401/04/15 - 10:12
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 12194
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

دسته دارویی جدید برای درمان بیماری آلزایمر در راه است!

دانشمندان بر این باورند که داروی جدیدی برای درمان بیماری آلزایمر (AD) کشف کرده‌اند. این دارو از طریق مهار نوروتوکسینی که محرک فرآیندهای دژنراتیو در مغز است، عمل می کند. این دارو (NBP14) که توسط شرکت بیوتکنولوژی Neuro-Bio Ltd ساخته شده است، از آسیب سلولی ناشی از نوروتوکسینT14 جلوگیری می‌کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهدT14 نقش مهمی در فرآیندهای آسیب‌زایی مغزی ایفا می‌کند.

 

دانشمندان بر این باورند که داروی جدیدی برای درمان بیماری آلزایمر (AD) کشف کرده‌اند. این دارو از طریق مهار نوروتوکسینی که محرک فرآیندهای دژنراتیو در مغز است، عمل می کند. 

این دارو (NBP14) که توسط شرکت بیوتکنولوژی Neuro-Bio Ltd ساخته شده است، از آسیب سلولی ناشی از نوروتوکسینT14  جلوگیری می‌کند. تحقیقات جدید نشان می‌دهدT14  نقش مهمی در فرآیندهای آسیب‌زایی مغزی ایفا می‌کند.

نتایج این این تحقیق در 3 مارس 2022 در ژورنال Alzheimer's & Dementia: Translational Research & Clinical Interventions  منتشر شد.

یک هدف درمانی جدید

هر چند اکثر داروهای موجود در بازار و حتی داروهای در حال توسعه برای درمان AD، پروتئین آمیلوئید را هدف قرار می‌دهند، اما بسیاری از این داروهای ضدآمیلوئیدی، از جمله آنتی بادی‌های مونوکلونال، اثربخشی کافی برای کنترل بیماری ندارند. آنتی‌بادی‌ها ممکن است روند پیشرفت بیماری را کند کنند اما قادر به متوقف‌سازی پیشروی فرآیندهای دژنراتیو نیستند.

در رویکرد هدف‌گیری آمیلوئید، مشکل اصلی این است که مداخلات بر تمام سلول‌های مغز به‌ صورت یکسان اثر می‌گذارند. در حالیکه تحقیقات جدید حاکی از این است که برخی از سلول‌های مغزی نسبت به فرآیندهای نورودژنراتیو و AD آسیب‌پذیرترند. این سلول‌های آسیب‌پذیر در هسته ایزودندریت هستند و نوعی «هاب مرکزی» را تشکیل می‌دهند که از بالای طناب نخاعی گسترش می‌یابد. این سلول‌ها اولین سلول‌هایی هستند که در مغز بیماران AD، شروع به مردن می‌کنند. فرآیندهایی که منجر به بیماری آلزایمر می‌شود، ممکن است 10 تا 15 سال قبل از اینکه بیماران علائم را تجربه کنند، شروع شده باشد. رویکردی که در تحقیقات جدید اتخاذ شده، این سلول‌های آسیب‌پذیر را هدف قرار می‌دهد.

به گفته دکتر سوزان گرینفیلد، استاد فارماکولوژی در دانشگاه آکسفورد و مدیر عامل Neuro-Bio، دارویی که اتصال مولکول T14  را مسدود می‌کند، دارویی انقلابی‌ست که بهترین شانس موفقیت در درمان AD را دارد زیرا فرآیندهای بالادستی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای این مطالعه، محققان NBP14 را دو بار در هفته به صورت داخل بینی در موش‌ها تجویز کردند. در هفته 14، موش‌های تحت درمان، عملکرد شناختی بهتری را در مقایسه با موش‌های معمولی نشان دادند و درمان منجر به کاهش قابل‌توجهی در میزان آمیلوئید قسمت‌های پایین دست مغز شد. گرینفیلد خاطرنشان کرد که موش‌های تحت درمان وزن اضافه کردند. این موضوع در جوندگان معمولاً نشانه این است که بدن در وضعیت مناسبی قرار دارد.

آژانس تنظیم مقررات داروها و محصولات مراقبت بهداشتی بریتانیا (مشابه سازمان غذا و داروی ایالات متحده یا FDA)، به این دارو "گذرنامه نوآوری" اعطا کرده که می‌تواند مسیر دریافت مجوزهای لازم را تسریع کند.

 

برخلاف سایر روش‌های نوین درمانی که نیاز به تزریق داخل وریدی دارند، این شرکت قصد دارد داروی خود را به صورت اسپری بینی فرموله نماید که ضمن تسهیل استفاده از فرآورده، روند دارورسانی به مغز را ارتقا دهد.

گرینفیلد پیش بینی می‌کند که در آینده برای تشخیص آلزایمر نیاز به انجام اسکن و روش‌های تهاجمی نباشد بلکه یک آزمایش ساده T14 که از طریق نمونه‌برداری از پوست یا خون انجام می‌شود، میزان آسیب‌دیدگی بافت مغزی را نشان خواهد داد.

12 آوریل 2022

منبع: سایت Medscape.com

 

  • گروه خبری : اخبار,توصیه ها,کادر درمان
  • کد خبر : 215022
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید