شماره تماس: 021-88849011-15
  • تاریخ انتشار : 1403/07/03 - 14:25
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 21
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

یک داروی جدید برای درمان آلزایمر

بیش از 55 میلیون نفر در جهان از یکی از انواع دمانس رنج می‌برند. حدود 70 درصد این موارد دمانس از نوع آلزایمر است که به دنبال تجمع دو نوع پرتئین تائو و آمیلوئید در مغز ایجاد می‌شود.

آمیلوئید نوعی پروتئین است که به صورت طبیعی در بدن  و در فضای سیناپسی تولید می‌شود. از بهم چسبیدن این پروتئین‌ها پلاک‌های آمیلوئیدی تشکیل می‌شود. تشکیل و تجمع بیش از حد این پلاک‌ها در مغز با بروز علائمی مثل اختلال حافظه و افت عملکرد ذهنی همراه است.

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) به تازگی برای داروئی که برای درمالن آلزایمر، این پلاکت‌های آمیلوئیدی را مورد هدف قرار می‌دهد، تاییدیه صادر کرده است. این دارو کهDonanemab  نام دارد، نوعی مونوکلونال آنتی‌بادی است و در بیمارانی که مراحل اولیه بیماری آلزایمر را طی می‌کنند، نتیجه بهتری ایجاد می‌کند. از همین رو، تاییدیه دارو صرفا برای درمان مراحل اولیه آلزایمر می‌باشد. این دارو توسط شرکت Eli Lilly's با نام برند Kisunla  و به صورت محلول‌های 350 میلی‌گرم در 20 میلی‌لیترفرآوری شده و  به صورت ماهانه و از طریق انفوزیون وریدی به بیماران تزریق می‌شود.

این دارو روند پیشروی بیماری را کند کرده و به بیماران این فرصت را می‌دهد که مدت زمان طولانی‌تری فعالیت فردی و اجتماعی طبیعی خود را حفظ کند. از ویژگی‌های انحصاری این دارو این است که پس از بین رفتن پلاک‌های آمیلوئیدی مغز، درمان دارویی با Kisunla متوقف می‌شود. بدین ترتیب، در وقت و هزینه بیمار صرفه‌جویی خواهد شد.

مطالعه بالینی TRAILBLAZER-ALZ 2 در یک دوره 18 ماهه به بررسی اثرات داروی Kisunla پرداختند. درمان با این دارو به ویژه در افرادی که علائم خفیف‌تری داشتند، باکاهش علائم بیمار همراه بوده است. بررسی پت اسکن مغزی بیماران حاکی از این بود که پلاک‌های آمیلوئیدی در شرکت‌کنندگانی که 6 ماه تحت درمان با داروی Kisunla بودند، 61 درصد کاهش پیدا کرد. این شاخص بعد از 12 ماه به 80 درصد و بعد از 18 ماه به 84 درصد رسید.

یکی از عوارضی که با مصرف داروی Kisunla محتمل است، بروز ناهنجاری‌های تصویربرداری مرتبط با آمیلوئید[1] (ARIA) است. این عارضه با تمام داروهایی که پلاک‌های آمیلوئیدی را هدف قرار می‌دهند، ممکن است ایجاد شود. ARIA در اکثر موارد بدون علامت است. ARIA در واقع نوعی تورم موقت یک یا چند ناحیه در مغز است که خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند.

از دیگر عوارض داروی Kisunla می‌توان به سردرد و بروز واکنش‌های حساسیتی به ویژه در حین تزریق و تا 30 دقیقه بعد از آن اشاره کرد.

2 جولای 2024

منبع: سایت Medscape.com



[1] Amyloid-Related Imaging Abnormalities

 

  • گروه خبری : اخبار,تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 278957
کلمات کلیدی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید