• تاریخ انتشار : 1403/02/08 - 18:09
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 109
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

اثرات آگونیست‌های GLP1 بر روی ناباروری مردان

 

اخیرا داروهای دسته آگونیست‌های GLP1 مثل سماگلوتاید و لیراگلوتاید بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. در حال حاضر، اثرات این داروها در زمینه چاقی و دیابت نوع دو کاملا مشهود شده است. برخی از مطالعات بالینی جدید در حال بررسی اثرات این داروها بر روی بیماری‌های قلبی، کبدی و کلیوی می‌باشند. علاوه‌براین، اخیرا صحبت از اثرات این داروها بر روی باروری مردان به میان آمده است.

از نظر بیولوژیکی، ارتباط بین آگونیست‌های گیرنده GLP1 با باروری آقایان منطقی به نظر می‌رسد. چاقی و اضافه وزن از چندین مکانیسم باعث تشدید و ایجاد ناباروری در آقایان می‌شود. به عنوان مثال، چاقی سبب اختلالات هورمونی شده و احتمال ایجاد اسپرم‌های دارای ناهنجاری را بالا می‌برد. علاوه‌براین، ریسک برو ز اختلالات نعوظ در آقایان چاق و دارای اضافه وزن بیشتر از سایرین است. از نظر تئوری داروهای آگونیست GLP1، حداقل به دنبال کاهش وزن، ریسک باروری آقایان را بالا می‌برند.

یک مطالعه جدید که دسامبر 2023 در ژورنال Medicina به چاپ رسیده، در خصوص اثرات مثبت این دسته دارویی بر روی ناباروری آقایان نوید داده است.

برخی مطالعات حیوانی، نشان داده‌اند آگونیست‌های GLP1 بر روی سطح تستوسترون سرمی تاثیر دارند. احتمالا دلیل این افزایش سطح تستوسترون به دنبال مصرف داروها، کاهش میزان بافت چربی بیماران است. در بافت چربی، تستو.سترون آروماتیزه شده و به استرادیول تبدیل می‌شود. پس آگونیست‌های GLP1 به دنبال کاهش وزن و کاهش بافت چربی، از متابولیزه شدن تستوسترون جلوگیری می‌کنند. از طرف دیگر، چاقی سبب کاهش سطح ماده‌ای به نام Inhibin B در بدن آقایان می‌شود. این ماده محرک ترشح تستوسترون از سلول‌های Sertoli می‌باشد.

مطالعات متعددی اثرات آگونیست‌های GLP1 بر روی باروروی آقایان را تصدیق کرده‌اند اما در اکثریت این مطالعات افزایش توان باروری به دنبال کاهش وزن اتفاق افتاده است. برخی مطالعات حیواتی که روی جوندگان انجام شده، مکانیسمی برای تاثیر مستقیم این داروها بر روی باروری پیشنهاد داده است. این مطالعه نشان داده که گیرنده‌های GLP1 بر روی سلول‌های Sertoli و Leydig وجود دارد. این مطالعات نشان داده که موش‌های چاقی که برای 8 هفته تحت درمان با لیراگلوتاید قرار گرفتند، از نظر حرکات اسپرم‌ها، بیان سایتوکاین‌های التهابی و دست‌نخوردگی  DNA وضعیت بهتری داشتند.

23 فوریه 2024

منبع: سایت Medscape.com

  • گروه خبری : تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 264272
کلمات کلیدی