• تاریخ انتشار : 1402/11/24 - 18:08
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 235
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

اثربخشی Cytisin در ترک سیگار

نتایج یک مقاله مروری که به تازگی در ژورنال Addiction به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که ماده Cytisine در مقایسه با پلاسبو، شانس ترک سیگار موفق را بالا می‌برد.

نتایج یک مقاله مروری که به تازگی در ژورنال Addiction به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که ماده Cytisine در مقایسه با پلاسبو، شانس ترک سیگار موفق را بالا می‌برد.

ماده Cytisine، از گیاهCytisus laburnumمشتق می‌شود. داروی وارنیکلین هم با الگوبرداری از ترکیبات همین گیاه ساخته شده است. این دارو آگونیست گیرنده نیکوتینی استیل‌کولین می‌باشد. این گیرنده مسئول اثرات نیکوتین بر روی CNS است. دارو دو ساعت بعد از مصرف به حداکثر غلظت خونی می‌رسد و به صورت دست‌نخورده و بدون هیچ متابولیسم کبدی، از طریق ادرار دفع می‌شود. متابولیزه نشدن دارو توسط کبد، ریسک بروز تداخلات دارویی را کم می‌کند. دوره درمان با Cytisine نسبت به وارنیکیلین دوره کوتاه‌تریست و به جای 12 هفته مصرف وانیکیلین، تنها با 3.5 هفته مصرف دارو، بیمار قادر به ترک سیگار خواهد بود.

اخیرا پژوهشگران دانشگاه بوینس‌آیرس در آرژانتین، به بررسی اثربخشی و ایمنی این ماده در ترک سیگار پرداختند. در این مطالعه، 12 کارآزمایی بالینی مورد بررسی قرار گرفت. در 8 مورد از این مطالعات (5922 بیمار) نشان داده شد که ماده Cytisine در دوز استاندارد در مقایسه با پلاسبو اثربخشی بیشتری دارد. در دو مطالعه بالینی، اثرات Cytisine  با روش‌های جایگزینی نیکوتین مقایسه شد که نتایج آن‌ها حاکی از تاثیر بیشتر فراورده Cytisine در ترک سیگار است. در سه مطالعه‌ای که به مقایسه وارنیکیلین و Cystisine پرداخته، ارجحیتی بین دو دارو مشاهده نشد. عوارض جانبی Cytisine به طور معمول خفیف و خود محدودشونده هستند. به طور مثال، بیمارانی که از این فرآورده استفاده کردند دچار اختلالات گوارشی از جمله تهوع و سوءهاضمه و اختلالات خواب شدند. از جمله موارد منع مصرف این دارو می‌توان به بارداری، شیردهی، پرفشاری خون و اترواسکلروزیس پیشرفته اشاره کرد.

2 ژانویه 2024

منبع: سایت Drugs.com

 

  • گروه خبری : تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 259196
کلمات کلیدی

تصاویر

ساختار شیمیایی Cytisine