شماره تماس: 021-88849011-15
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1401/11/12 - 15:57
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 1189
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

استفاده از داروی Tecovirimat در درمان آبله میمونی (Mpox)

داروی ضدویروس Tecovirimat در درمان آبله میمون، برای بیماران قابل‌تحمل و بدون عارضه بود.

بر اساس گزارشی که در 22 آگوست به صورت آنلاین در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد، استفاده دلسوزانه[1] از داروی ضدویروس Tecovirimat در درمان آبله میمون (Mpox)، برای بیماران قابل‌تحمل و بدون عارضه بود.

تیم دکتر Desai از دانشکده پزشکی دانشگاه ساکرامنتو کالیفرنیا، یک مطالعه کوهورت کنترل نشده طراحی کردند که در آن 25 بیمار که ابتلای آن‌ها به آبله میمونی با تست آزمایشگاهی تایید شده بود، داروی Tecovirimat دریافت نمودند. لازم به ذکر است که نه نفر از بیماران مبتلا بهHIV بودند، یک نفر از آن‌ها بیش از 25 سال قبل واکسن آبله را دریافت کرده بود و چهار نفر پس از شروع علائم، یک دوز واکسن Jynneos [2]را دریافت کردند.

محققان دریافتند که با شروع رژیم دارویی، علائم سیستمیک، ضایعات موضعی یا هر دو به طور میانگین به مدت 12 روز ادامه داشتند. شایع‌ترین علائم سیستمیک تب، سردرد و خستگی عنوان شده‌است. لازم به ذکر است که بیست و سه نفر از بیماران مورد مطالعه، ضایعات تناسلی و اطراف مقعدی داشتند. 13 بیمار کمتر از 10 ضایعه در کل بدن خود داشتند. همه بیماران در ناحیه ضایعات درد داشتند. یکی از بیماران به مدت 21 روز و سایرین 14 روز تحت درمان قرار گرفتند. در روز 7 درمان، در 10 بیمار (40 درصد) ضایعات به طور کامل بهبود پیدا کردند. تا روز 21، درد و ضایعات در 23 بیمار (92 درصد) بیماران از بین رفت.  Tecovirimatبه طور کلی به خوبی تحمل شد و هیچ یک از بیماران درمان را قطع نکردند. در روز 7 درمان، شایع ترین عوارض جانبی دارویی به صورت خستگی، سردرد، تهوع، خارش و اسهال (به ترتیب 28، 20، 16، 8 و 8 درصد) گزارش شد. شایان ذکر است که همیشه نمی‌توان اثرات نامطلوب دارو را از عوارض بیماری تمایز داد.

این مطالعه شواهد کافی برای تعیین اثربخشی و ایمنی دارویTecovirimat  در بیماران مبتلا به آبله میمونی را فراهم نمی‌کند. لازم است در آینده نزدیک مطالعات دیگری به بررسی اثرات دارو در جمعیت بزرگتری از بیماران بپردازند.

 

26 آگوست 2022

منبع: سایت Drugs.com



[1] Compassionate Use: به این معنی است که بیماران به دنبال اخذ معیارهای مدون وارد این مطالعه تحقیقاتی نشدند بلکه چون درمان دیگری در دست نبوده، این دارو را مصرف کرده‌اند.

[2] واکسنی است که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آبله میمون در افراد بالای 18 سالی که در معرض خطر بالای ابتلا به آبله میمون قرار دارند، تایید شده است.

  • گروه خبری : تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 225681
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Theme settings