• تاریخ انتشار : 1402/05/17 - 10:28
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 701
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

ویتامین D و ریسک فیبریلاسیون دهلیزی

مطالعات مشاهده‌ای نشان داده‌اند که کمبود ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به AF مرتبط است، اما تعداد کمی از کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌سازی شده تأثیر مکمل‌های ویتامین D را بر بروز AF در افراد سالم بررسی کرده‌اند.

بر اساس نتایج یک آنالیز آماری به نظر می‌رسد مصرف مکمل ویتامین D با دوز بالا از فیبریلاسیون دهلیزی (AF) در مردان و زنان مسن سالم جلوگیری می‌نماید.

مطالعات مشاهده‌ای نشان داده‌اند که کمبود ویتامین D با افزایش خطر ابتلا به AF مرتبط است، اما تعداد کمی از کارآزمایی‌های بالینی تصادفی‌سازی شده تأثیر مکمل‌های ویتامین D را بر بروز AF در افراد سالم بررسی کرده‌اند. مطالعه حاضر، روی داده‌های یک مطالعه کارآزمایی بالینی که به بررسی اثرات مکمل ویتامین D3 در بروز بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان پرداخته بود، انجام شده است. جمعیت مورد مطالعه شامل 2495 فرد مسن سالم با ویتامین D کافی، با میانگین سنی 68.2 سال بوده که 43 درصد از آن‌ها خانم بودند.

شرکت‌کنندگان به صورت تصادفی گروه‌بندی شدند. گروه اول دارونما دریافت کردند. شرکت‌کنندگان دو گروه دیگر، ویتامین D3 را با دوز 1600 واحد بین‌المللی در روز یا 3200 واحد بین‌المللی استفاده کردند.

فیبریلاسیون دهلیزی در 190 شرکت‌کننده تشخیص داده شد. در طول دوره فالوآپ بیماران که به طور متوسط 4.1 سال ادامه داشت، خطر بروز AF در شرکت‌کنندگانی که روزانه 1600 واحد ویتامین D دریافت می‌کردند، در مقایسه با بیمارانی که دارونما دریافت کردند، 27 درصد کاهش یافت. این شاخص در گروهی که روزانه 3200 واحد ویتامین D مصرف می‌کردند، 32 درصد گزارش شد. به طور کلی می‌توان گفت مصرف ویتامین D ریسک بروز AF را تا 30 درصد کاهش می‌دهد.

5 جولای 2023

منبع: سایت Medscape.com

 

  • گروه خبری : تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 241375
کلمات کلیدی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *