شماره تماس: 021-88849011-15
  • تاریخ انتشار : 1400/05/13 - 09:41
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 10993
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

تزریق همزمان واکسن آنفلوانزا و واکسن کووید-19

Novavax، یک شرکت بیوتکنولوژی است که در حال تولید واکسن‌های نسل جدید برای بیماری‌های جدی عفونی است. این شرکت امروز داده‌های اولین مطالعه مشترک در مورد یک واکسن مورد مطالعه کرونا و یک واکسن آنفلوانزا تایید شده ]واکسن آنفلوانزای فصلی سه ظرفیتی (aTIV) یا واکسن آنفلوانزای فصلی چهار ظرفیتی مبتنی بر سلول[(QIVc) را منتشر کرد.

 

نتایج مثبت اولین مطالعه تزریق همزمان واکسن آنفلوانزا و واکسن کووید-19

 

Novavax، یک شرکت بیوتکنولوژی است که در حال تولید واکسن‌های نسل جدید برای بیماری‌های جدی عفونی است. این شرکت امروز داده‌های اولین مطالعه مشترک در مورد یک واکسن مورد مطالعه کرونا و یک واکسن آنفلوانزا تایید شده ]واکسن آنفلوانزای فصلی سه ظرفیتی (aTIV) یا واکسن آنفلوانزای فصلی چهار ظرفیتی مبتنی بر سلول[(QIVc) را منتشر کرد. یافته‌ها نشان می دهد واکسیناسیون همزمان ممکن است یک استراتژی ایمن سازی مناسب باشد. علاوه بر این، محافظت انجام شده توسط واکسن مورد مطالعه با مطالعه اصلی به ترتیب 87.5. و 89.8 درصد مطابقت داشت.

به عنوان بخشی از آزمایش بالینی فاز 3Novavax NVX-CoV2373، واکسن کووید-19 نوترکیب مبتنی بر پروتئین نانوذرات که در انگلستان انجام شد، 431 داوطلب به هدایت محققان دانشگاه و بیمارستان سنت جورج لندن، همگی یک واکسن آنفلوانزای فصلی تایید شده را دریافت کردند، که تقریباً نیمی از این شرکت کنندگان با 2373 NVX-CoV نیز واکسینه شدند در حالی که بقیه دارونما دریافت کردند. این مطالعه نشان داد که تاثیر واکسن در افرادی که هر دو واکسن را دریافت می کنند در مقایسه با اثر واکسن در افراد واکسینه شده با 2373 NVX-CoV به تنهایی، حفظ شده بود.

با نزدیک شدن به فصل بعدی شیوع آنفلوآنزا، هنوز بسیاری از افراد واکسیناسیون کرونا خود را کامل نکرده‌اند. ویزیت های جداگانه به مراکز درمانی برای دریافت هر یک از این واکسن‌ها مشکل ساز خواهد بود. مطالعه انجام شده اولین مطالعه بالینی برای ارزیابی ایمنی و اثر بخشی واکسن کووید-19 در صورت استفاده همزمان با واکسن آنفلوانزای فصلی بوده و نتایج آن نویدبخش فرصتی امیدوار کننده برای واکسیناسیون همزمان است.

در همه گروه‌های مورد مطالعه عوارض جانبی واکسن (چه عوارض سیستمیک و چه عوارض محل تزریق) خفیف و جزئی بود. فقط تعداد کمی از افراد واکسینه شده دچار عوارضی از جمله درد و حساسیت در ناحیه تزریق و دردهای عضلانی شدند. عوارض محل تزریق در عرض ۱ الی ۲ روز برطرف شدند در حالی که عوارض سیستمیک در هر دو گروه تقریباً یک روز طول کشید. موارد بروز عوارض شدید و خطرناک در هر دو گروه بسیار پایین بود.

ایمنی زایی واکسن آنفلوانزا در هنگام تجویز همزمان با واکسن کرونا حفظ شد در حالی که کاهش نسبی ایمنی در واکسن 2373 NVX-CoV دیده شد. اثر واکسن در مطالعه مرتبط با تزریق همزمان دو واکسن 5/87% (98.4، 0.2- :CI %95) بود در حالی که اثربخشی علیه کووید-19 در مطالعه فاز ۳ بالینی 89.8٪ (95.5، 79.7:CI %95) ارزیابی شده بود. با وجود کاهش ایمنی با واکسیناسیون همزمان ، سطح آنتی بادی ضد پروتئین اسپایک در خون افراد واکسینه شده بیش از 3 برابر سطح این پروتئین در سرم افرادی بود که به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته بودند.

2373 NVX-CoV یک واکسن مبتنی بر پروتئین است که از ردیف ژنتیکی اولین سویه SARS-CoV-2، ویروسی که باعث بیماری کووید-19 می شود، مهندسی شده است. 2373 NVX-CoV با استفاده از فناوری نانوذرات نوترکیب برای تولید آنتی ژن مشتق شده از پروتئین اسپایک ویروس کرونا تولید شده و با Matrix-Med که فرآورده ساپونینی برای افزایش اثربخشی واکسن است، همراه شده است. 2373 NVX-CoV حاوی آنتی ژن پروتئین خالص است و نه می تواند تکثیر شود و نه می تواند باعث ایجاد کووید-19 شود. در مطالعات پیش بالینی، واکسن سبب تولید آنتی بادی‌هایی شده که از اتصال پروتئین اسپایک ویروس به گیرنده های سلولی جلوگیری کرده و مانع از عفونت می‌شوند. واکسن در آزمایش بالینی فاز 1/2 به طور کلی قابل تحمل بود و پاسخ قوی آنتی بادی را به همراه داشت.

2373 NVX-CoV در دمای 2 تا 8 درجه سانتی گراد نگهداری شده و پایدار است. به این ترتیب، امکان توزیع آن در زنجیره تأمین واکسن موجود فراهم است. واکسن در ویال‌های 10 دوزی آماده مصرف بسته بندی شده است.

۱۴ ژوئن ۲۰۲۱

منبع خبر: drugs.com

تهیه و تنظیم : دکتر هستی  فوتوگرافی

  • گروه خبری : توصیه ها,کادر درمان,عفونت و واکسن,ریه,اخبار کووید-19
  • کد خبر : 195225
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید