• تاریخ انتشار : 1403/03/17 - 14:02
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 94
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

مقایسه آپیکسابان با آسپیرین در موارد سکته مغزی

آپیکسابان در بیماران مبتلا به سکته کریپتوژنیک نسبت به آسپیرین برتری و ارجحیتی ندارد. چون از نظر اثربخشی مشابه آسپیرین است. هر چند آسپرین ریسک بالاتری در ایجاد خون‌ریزی داخل جمجمه‌ای دارد اما از نظر هزینه، بسیار مقرون به صرفه‌تر از داروی آپیکسابان است.

 

مطالعه بالینی جدیدی با عنوان ARCADIA نشان داده که داروی آپیکسابان در بیمارانی که دچار سکته مغزی کریپتوژنیک[1] شده‌اند و دچار فیبریلاسیون دهلیزی نیستند، اثربخشی اضافه‌تری نسبت به داروی آسپیرین ندارد.

در این مطالعه، بیمارانی مورد بررسی قرار گرفتند که سابقه سکته مغزی کریپتوژنیک داشتند، علائمی از کاردیوپاتی دهلیزی نشان می‌دادند اما دچار فیبریلاسیون دهلیزی نشده بودند.

بیماران به سه گروه تقسیم شدند: تعدادی از آن‌ها 5 میلی‌گرم آپیکسابان دو بار در روز، تعدادی از آن‌ها 2.5 میلی‌گرم آپیکسابان دو بار در روز و گروه سوم 81 میلی‌گرم آسپیرین یک بار در روز در روز دریافت کردند.

شاخص اثربخشی در این مطالعه، "بروز مجدد سکته" و شاخص ارزیابی ایمنی دارو "بروز خون‌ریزی داخل جمجمه‌ای علامت‌دار" یا سایر خون‌ریزی‌های وسیع در نظر گرفته شد.

بعد از 17 ماه پیگیری، مطالعه خاتمه پیدا کرد. بروز سکته مجدد در هر سه گروه 4.4 درصد برآورد شد. خونریزی داخل جمجمه‌ای علامت‌دار در بیمارانی که آپیکسابان مصرف می‌کردند، بروز نکرد. اکثریت بیماران مصرف‌کننده آسپیرین، این عارضه را بروز دادند و صرفا 7 نفر دچار خون‌ریزی داخل جمجمه نشدند. سایر خونریزی‌های وسیع در پنج بیمار مصرف کننده آپیکسابان و پنج بیمار مصرف کننده آسپرین رخ داد.

در آخر، می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که آپیکسابان در بیماران مبتلا به سکته کریپتوژنیک نسبت به آسپیرین برتری و ارجحیتی ندارد. چون از نظر اثربخشی مشابه آسپیرین است. هر چند  آسپرین ریسک بالاتری در ایجاد خون‌ریزی داخل جمجمه‌ای دارد اما از نظر هزینه، بسیار مقرون به صرفه‌تر از داروی آپیکسابان است.

22 فوریه 2024

منبع: Medscape.com



[1] منظور مواردی است که سکته علت زمینه‌ای مشخصی ندارد.

  • گروه خبری : اخبار,تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 267734
کلمات کلیدی
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید