• تاریخ انتشار : 1403/03/01 - 16:43
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 103
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

کیس‌های آموزشی مرکز اطلاعات دارویی 13 آبان، اردیبهشت ماه 1403

بیمار اول

سوال بیمار: بیمار کودک 5 ساله‌ی مبتلا به اوتیسم است که در حال حاضر تحت نظر روانپزشک اطفال داروی آریپیپرازول (5 میلی‌گرم در روز) مصرف می‌کند. به دلیل بی‌قراری‌های شدید، مجددا به پزشک مراجعه شده و این بار داروی لوبل 250 به داروهایش اضافه شده است. آیا این دارو کمکی به کودک می‌کند؟ آیا تجویز این دارو به این معنی است که کودک به تشنج مبتلا شده است؟

پاسخ: مطالعات بسیاری به بررسی اثرات داروی لوتیراستام یا همان لوبل در بیماران مبتلا به طیف اوتیسم خصوصا در کودکان مبتلا پرداخته است. این بررسی‌ها نشان داده که این دارو در کنترل بی‌قراری، پرجنب‌وجوشی‌[1] و پرخاشگری بیماران موثر است. در این مطالعات دوز مورد استفاده لوتیراستام بین 250 تا 500 گزارش شده است. استفاده از این دارو در درمان کودک جایگاه دارد. دوز تجویز شده هم در محدوده دوز درمانی مطالعات صورت گرفته، قرار دارد. مصرف همزمان دو داروی آریپیپرازول و لوتیراستام سبب تشدید عارضه سرکوب CNS می‌شود. احتمال بروز سرکوب شدید در این دوزهای پایین زیاد نیست اما بهتر است به شدت خواب آلودگی کودک خصوصا در روزهای اول مصرف یا در صورت افزایش دوز دقت شود.

منبعLevetiracetam in Autistic Children: An Open-Label Study

 دکتر هستی فتوگرافی

بیمار دوم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانمی 42 ساله که  پزشک برایشان  سولوویت ان تجویز کرده است . دارو 7 ساعت است که  باز و اماده سازی شده ، بیمار سوال دارد تا چند ساعت بعد از باز شدن قابل استفاده است؟

پاسخ: تا 24 ساعت بعد از آماده سازی در شرایطی که در دمای 8 تا 15 درجه و دور از نور باشد قابل استفاده است.

توصیه نهایی به بیمار: میتواند دارو را استفاده کند.

منابع: بروشور دارو

دکتر سونا قاسمی

بیمار سوم

شرح مشکل بیمار: بیمار آقای 32 ساله، با زمینه شوگرن هستند که به دنبال مشکل اعصابی که داشتند ارجاع داده شدن به متخصص اعصاب. متخصص اعصاب و روان براشون دپاکین 500 تجویز کرده. سئوالی که دارند این هست که ایا این دارو می تونه در بارداری منجر به اسیب به جنین بشه؟

پاسخ: دپاکین می تونه تعداد اسپرم ها ، حرکت اسپرم ها، مورفولوژی اسپرم رو تحت تاثیر قرار بده. حتی آزواسپرمی و aspermia هم به دنبال مصرف این دارو گزارش شده

توصیه نهایی به بیمار: طبق منابع بر جنین اثر گذار نیست ولی تغییراتی که با ان در مورد اسپرم ها گزارش شده، ممکن هست پروسه بارداری رو تحت تاثیر قرار بده.

منابع:Uptodate

دکتر حورا آتشگر

بیمار چهارم 

شرح حال مشکل بیمار: داروی گونال اف 75 واحد برای پروسه IVF برای بیمار تجویز شده است. بیمار در بسته‌بندی دو تا سرسوزن می‌ چطور باید تزریق شود؟

محتویات جعبه ی این دارو به این صورت است: سرنگ حاوی مایع- سوزن برای تزریق زیرجلدی(سوزن قرمز)- سوزن آماده سازی (سوزن صورتی)- ویال حاوی پودر لیوفیلیزه دارو

درپوش های محافظ را از ویال پودر و از سرنگ از پیش پر شده و سر سوزن صورتی بردارید سوزن آماده سازی را به سرنگ از پیش پر شده وصل کرده، داخل ویال پودر قرار دهید و به آرامی تمام حلال را تزریق کنید. بدون خارج کردن سرنگ به آرامی ویال را تکان دهید. بررسی کنید که محلول به دست آمده شفاف بوده و حاوی ذرات نباشد. ویال را وارونه کرده و با کشیدن پیستون سرنگ به آرامی محلول را به داخل سرنگ برگردانید سرنگ را از ویال خارج کنید. اگر بیش از یک ویال GONAL-f  برای شما تجویز شده است، به آرامی محلول را دوباره به ویال بعدی تزریق کنید تا مقدار مورد نظر از دارو حل شود. سرپوش سوزن را گذاشته و سوزن آماده سازی را جداکنید. سوزن تزریق به سر سرنگ وصل شود. سرنگ هواگیری شود. دارو باید بلافاصله بعد از تهیه تزریق شود

منبع : بروشور دارو

دکتر نرگس نعیمی


[1]Hyperactivity

  • گروه خبری : مرکز اطلاعات دارویی DPIC,پرسش و پاسخ
  • کد خبر : 266700
کلمات کلیدی
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید