شماره تماس: 021-88849011-15
  • تاریخ انتشار : 1401/09/14 - 14:50
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 581
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

خطر ابتلا به بیماری‌ التهابی روده با مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها

مطابق نتایج یک بررسی جدید، استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، صرف نظر از کلاس و دسته دارویی، با افزایش خطر ابتلا به بیماری التهابی روده (IBD) در شروع دوره سالمندی مرتبط است.

 

مطابق نتایج یک بررسی جدید، استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، صرف نظر از کلاس و دسته دارویی، با افزایش خطر ابتلا به بیماری التهابی روده (IBD) در شروع دوره سالمندی مرتبط است.

تیم دکتر Adam S. Faye محقق دانشکده پزشکی NYU Grossman تأثیر مصرف تجمعی آنتی‌بیوتیک، زمان مصرف آنتی‌بیوتیک و ارتباط بین دسته‌های خاصی از آنتی‌بیوتیک‌ها با سابقه ابتلا به IBD را مورد ارزیابی قرار دادند. این بررسی‌ها بر روی 2.3 میلیون نفر (سن 60 تا 90 سال) از سال 2000 تا 2018 انجام شده‌است.

محققان دریافتند که هر گونه استفاده از آنتی بیوتیک با افزایش خطر ابتلا به IBD همراه است. (نسبت بروز[1] (IRR) 1.64) با افزایش دوز و افزایش دوره‌های مصرف آنتی‌بیوتیک ریسک ابتلا افزایش بیشتری پیدا می‌کند. IRR یک دوره مصرف آنتی‌بیوتیک 1.27، IRR دو دوره 1.54، IRR سه دوره 1.66، IRR چهار دوره 1.96 و IRR پنج دوره (یا بیشتر) مصرف آنتی‌بیوتیک 2.35 می‌باشد.

تمام دسته‌های آنتی‌بیوتیک‌ها با ایجاد IBD مرتبط بودند حتی آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای درمان عفونت‌های دستگاه گوارش استفاده نمی‌شوند. دسته فلوروکینولون‌ها (IRR:2.27نیترومیدازول (IRR:2.21) و ماکرولیدها (IRR:1.74) بیشترین خطر را داشتند. به طور کلی، احتمال بروز بیماری کرون در مقابل کولیت اولسراتیو کمی بیشتر بود. خطر ایجاد این عارضه در یک تا دو سال اول پس از مصرف آنتی‌بیوتیک بیشتر است اما تا 5 سال بعد از مصرف دارو ادامه دارد.

دکتر Faye در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تولیت[2] آنتی‌بیوتیک‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما این به این معنی نیست که باید به هر قیمتی از تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها خودداری کنیم. در صورتی که بیمار علائم واضح عفونی داشته باشد و کاندید دریافت آنتی‌بیوتیک باشد، نباید به دلیل این یافته‌ها در تجویز آنتی‌بیوتیک تردید نمود.»

 

13 می 2022

منبع: سایت Drugs.com



[1] Incidence Rate Ratio

[2] Stewardship

  • گروه خبری : تازه های داروها و بیماری ها,مرکز اطلاعات دارویی DPIC
  • کد خبر : 222815
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید