شماره تماس: 021-88849011-15
Enter your desired term to search
  • تاریخ انتشار : 1399/09/15 - 17:24
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 2233
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

کیس های آموزشی مرکز اطلاعات دارویی، بهمن ماه 1398

کودک دو سال و سه ماهه با وزن 10 کیلو به اندازه ی یک قاشق مربا خوری از اکسیدان مو خورده است. آیا خطری وجود دارد؟ ...

بیمار اول

شرح مشکل بیمار: خانم 26 ساله در ماه دوم بارداری اند و واکسن Td تزریق کرده اند. پزشک به برادر 15 ساله شان که مبتلا به سرطال خون وتحت شیمی درمانی هستند؛ گفته اند که تعداد گلبول های سفید خونش پایین و سیستم ایمنی ضعیف شده است و نباید ملاقات کننده های زیاد داشته باشند.سوال بیمار این است که تا چند روز بعد تزریق واکسن Td می توان ملاقات نزدیک با برادرشان داشته باشند؟

پاسخ: واکسن ،Td در واقع توکسوئید (جزئی از پروتئین سم که ضعیف شده و غیر فعال است) کزاز و دیفتری می باشد که خاصیت بیماری زایی ندارد و فقط سیستم ایمنی را به عنوان یادآور برای تولید آنتی بادی تحریک می کند. واکسیناسیون افراد در تماس با بیماران با نقص سیستم ایمنی بسیار توصیه می شود. چند مورد واکسن خاص که آن ها نیز میکروب زنده و یا ضعیف شده هستند فقط شرایط خاص دارند و باید احتیاط تماس با بیمار رعایت شود.

توصیه نهایی به بیمار: تزریق این واکسن احتیاطی در تماس با بیمار با نقص ایمنی ندارد و به راحتی می توانید ایشان را ببینید.

منابع:  aafp.org

دکتر پیر جمادی

 

بیمار دوم

شرح مشکل بیمار: نحوه ی استفاده از اسپری فلوکسیتایدکه برای اولین بار توسط پزشک برای کودک تجویز شده است؟

پاسخ: قبل از مصرف اسپری بهتر است، داخل دهان را با آب بشوئید تا محوطه دهان از ذرات غذا یا مواد یا مواد خارجی پاک شود . بدین طریق احتمال ورود این ذرات هنگام تنفس به حلق و حنجره از بین می رود .درپوش محافظ دهانی را بردارید و اسپری را به شدت تکان دهید . اسپری را در وضعیت مناسب آن یعنی وارونه و عمودی در دست بگیرید. با بازدم عمیق حداکثر هوا را از سینه خود خارج نمایید( البته بدون ایجاد اشکال تنگی نفس شدید ) تا بتوانید پس از آن یک دم عمیق انجام دهید. دهانه اسپری را روی آسان نفس بگذارید ، لب ها را به دور سری دهانی آن محکم ببندید تا هوا از راه دیگری وارد دهان شما نشود. نفس عمیق بکشید و به طور همزمان اسپری را بکار اندازید . کودک می بایست از هوای مخلوط شده با داروی موجود در آسان نفس، نفس بکشد. بعد از چند لحظه، می توانید سری دهانی را از کودک بگیرید. سرانجام به آهستگی هوا را بیرون دهید و تنفس معمولی را شروع کنید .در صورت نیاز به استفاده مجدد حداقل یک دقیقه صبر کنید. پس از مصرف ، پوشش دهانی را دوباره بگذارید تا از ورود گرد و غبار جلوگیری شود. آسان نفس و اسپری را نشویید بلکه با دستمالی خشک و تمیز، آنها را نظافت کنید. بعد از مصرف فلیکسوتاید دهان کودک را آب بکشید تا از بروز عفونتهای دهانی نظیر قارچ جلوگیری شود.

منابع: up to date/ medsafe

دکتر نگین داودی

  

بیمار سوم

شرح مشکل بیمار: کودک دو سال و سه ماهه با وزن 10 کیلو به اندازه ی یک قاشق مربا خوری از اکسیدان مو خورده است. آیا خطری وجود دارد؟

پاسخ: اکسیدان های مو حاوی هیدروژن پراکسید هستند که اثر تحریک کننده روی مجاری گوارشی دارند. با توجه به این که مقدار مصرف شده کم است و کودک علائمی ندارد جای نگرانی نیست.

توصیه نهایی به بیمار: جای نگرانی نیست. توصیه به مصرف یک وعده ی سبک مانند یک بستنی برای کاهش تحریک مجاری گوارشی شد. ممکن است در یک ساعت آینده استفراغ اتفاق بیفتد. علائم کودک را تحت نظر داشته باشید و در صورت هر گونه علائم غیر طبیعی مانند استفراغ خونی یا تورم لب ، دهان ، زبان و صورت به مرکز درمانی مراجعه کنید. مراقب باشید این اتفاق دوباره تکرار نشود.

پیگیری: روز بعد با تماس گیرنده تماس گرفته شد. برای کودک هیچ گونه علائمی از مسمومیت ایجاد نشده بود.

دکتر گودرز

 

بیمار چهارم

شرح مشکل بیمار: سه هفته پیش برای کودک 8 ساله با ضایعات جوش مانند در ناحیه کشاله ران، بین پاها و سر تشخیص گال گذاشته شده است.برای بیمار دو مرتبه با فاصله دو هفته از کرم پرمترین استفاده شده است. ضایعات از دیروز بهم پیوسته و کهیر مانند شده و نواحی بیشتری از جمله گوش و گردن و شکم را درگیر کرده است.سوال مادر بیمار این است که برای کنترل خارش بیمار تا زمان مراجعه مجدد چه کاری میتوان انجام داد؟

پاسخ: از تحت درمان بودن سایر اعضای خانواده مطمئن شوید/ خارش بیمار باید با لوراتادین و یا ستریزین کنترل شود و خارش شبانه با دیفن هیدرامین کنترل شود/ از تماس خیلی مستقیم با پوست بیمار پرهیز کنند/ شستن ملحفه و لباس میتواند کمک کننده باشد/ کرم کالامین برای خارش استفاده شود/ ضایعات را نخارانند/

توصیه نهایی به بیمار: حتما در اسرع وقت به بخش اورژانس بیمارستان پوست مراجعه کنند شاید نیاز به دریافت داروی خوراکی باشد و شاید کورتون خوراکی لازم باشد.

دکتر طهماسبی

 

بیمار پنجم

شرح مشکل بیمار: برای مادرم انسولین تجویز شده است و می خواهیم این انسولین داخل سرنگ نگهداری کنیم تا راحتتر و سریعتر قبل از غذا تزریق انجام شود. پایداری انسولین داخل سرنگ چقدر است؟

پاسخ: انسولین 3 تا 7 روز داخل سرنگ پایدار می ماند

توصیه نهایی به بیمار: بله شما می توانید انسولین را تا تزریق بعدی داخل یخچال با سرنگ نگهداری نمایید.

منابع: INJECTABLE DRUGS

دکتر کارگر

 

بیمار ششم

شرح مشکل بیمار: بیمار خانم 25 ساله ای است که هفته ی آینده جراحی بینی دارد. الان به علت درد دوران قاعدگی میخواهد مسکن استفاده کند اما شنیده از یک هفته قبل نباید مسکن استفاده کرد

پاسخ:داروهای NSAID به علت اثری که روی پلاکت خون دارند و میتوانند در انعقاد خون اختلال ایجاد کنند، باید پیش از انجام جراحی ها قطع شوند. زمان گفته شده برای این داروها حداقل سه روز قبل از عمل است اما در مطالعات دیده شده ایبوبروفن اگر تا 24 ساعت قبل از عمل قطع شود تاثیر منفی بر روند انعقاد خون نخواهد داشت

توصیه نهایی به بیمار: بیمار میتواند الان که یک هفته فاصله دارد از استامینوفن یا ایبوبروفن استفاده کند           

منابع:  uptodate

دکتر جام بزرگ

 

بیمار هفتم

شرح مشکل بیمار: بچه 2سال و 3 ماهه، با وزن 14کیلوگرم، یک کپسول روغن گل مغربی خورده است مادر بیمار با مرکز تماس گرفته و می پرسد که آیا مصرف گل مغربی در بچه ام خطرناک است؟و چه اقدامی انجام باید انجام دهم؟

پاسخ: گل مغربی در کودکان حتی 2-4گرم دراگزما دوز دارد و خطری ندارد. نگران کننده نیست. فقط علائم کودک را تا 6-8ساعت مانیتور کنید. در صورت تنگی نفس، یا علائم غیر عادی یا نشانی از حساسیت به پزشک مراجعه کنید. نگرانی ندارد.

توصیه نهایی به بیمار: نیاز به اقدام خاصی نیست.   

منابع: Micromedex

دکتر سعدآبادی

 

بیمار هشتم

شرح مشکل بیمار: برای بیماری با سابقه ی مشکلات اضطرابی، وزن بالا و هایپرلیپیدمی به علت سطح آهن سرمی 16 و هموگلوبین 12، آهن تزریقی تجویز شده وگفته شده بعد از آن روزی یک عدد فروفورت گاین مصرف شود. بیمار در اینترنت خوانده اگر بعد از فرم تزریقی آهن خوراکی بخورد اثر آهن تزریقی از بین می رود اما امروز یک عدد از قرص آهن خوراکی مصرف کرده است.سوال بیمار این است که آیا قرص آهنی که استفاده کرده باعث کاهش اثربخشی آهن تزریق شده می شود؟

پاسخ: اثر آهن تزریقی از بین نمیرود بلکه اثر آهن خوراکی کمتر می شود.

توصیه نهایی به بیمار: تا 5 روز بعد از تزریق آهن بهتر است فرم خوراکی آن مصرف نشود.

دکتر جام بزرگ

 

بیمار نهم

شرح مشکل بیمار: بیمار آقای 30 ساله‌ای هستند که با مشکل تاری 2 طرفه چشمی به متخصص چشم مراجعه نموده‌اند. بعد از بررسی‌های کامل متخصص شبکیه برای ایشان داروی اپلرنون 25 را به صورت دو بار در روز تجویز کرده است. بیمار فشار خون کنترل شده دارد و هیچ یک از علائم نارسایی قلبی را بروز نمی‌دهد. سوال بیمار آن است که جایگاه داروی اپلرنون در مشکل تاری دید چیست؟

پاسخ: به نظر می‌رسد مشکل فرد، بیماری نادر Central Serous Chorioretinopathy باشد. این بیماری از طریق تجمع مایع سروزی در ناحیه قدامی اتاق چشم منجر به Retinal Detachment می‌شود. در بررسی‌های جدید به نقش گیرنده‌های مینرالوکورتیکوئیدی در کنترل و درمان این بیماری پی برده شده. از این رو، داروهای مهارکننده این گیرنده‌ها در بیماران مبتلا به این مشکل منطقی به نظر می‌رسد.

دکتر فوتوگرافی

 

بیمار دهم

شرح مشکل بیمار: خانم 20 ساله با سابقه ی تشنج واضطراب برای مشکل اضطراب خود پرانول 20 بی دی مصرف می کند در حال حاضر می خواهد دارو را قطع کند (با نظر پزشک) نحوه تیپر کردن دارو چگونه می باشد؟

پاسخ:هفته اول 20 میلی گرم روزانه هفته دوم 1 روز درمیان 2 میلیگرم هفته سوم قطع دارو.

منابع:  uptodate

دکترخطیب شهیدی

 

 

  • گروه خبری : توصیه ها,پرسش و پاسخ
  • کد خبر : 166600
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
Enter your desired term to search
Theme settings