شماره تماس: 021-88849011-15
  • تاریخ انتشار : 1400/06/05 - 00:33
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 4117
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

بهبودی از دست رفتن حس بویایی ناشی از کووید-19

یکی از شایع ترین شکایاتی که داروسازان از بیماران مبتلا به عفونت SARS-C0V-2 می شنوند، از دست دادن حس بویایی است. اغلب، دانستن نحوه مشاوره آنها دشوار بود.

 

بهبودی از دست رفتن حس بویایی ناشی از کووید-19 طی یک سال

 

یکی از شایع ترین شکایاتی که داروسازان از بیماران مبتلا به عفونت SARS-C0V-2 می شنوند، از دست دادن حس بویایی است. اغلب، دانستن نحوه مشاوره آنها دشوار بود. با این حال، یک مطالعه جدید فرانسوی شامل برخی اخبار اطمینان بخش است: "حس بویایی قریب به اتفاق بیماران در عرض یک سال برمیگردد". محققان بیمارستان های دانشگاهی در استراسبورگ فرانسه با پیگیری گروهی از بیماران مبتلا به آنوزمی مرتبط با کووید-19 به مدت 1 سال و انجام آزمایش عملکرد بویایی مکرر برای زیرمجموعه ای از بیماران در مورد روند بهبود بالینی و پیش آگهی وضعیت آنها به این نتایج رسیدند. نتایج مطالعات در JAMA Network Open منتشر شد.

همین گروه از محققان در آوریل 2020 مطالعه کوهورت را در مورد گروهی از بیماران مبتلا به کووید-19 با PCR  مثبت با از دست دادن حس بویایی بیش از 7 روز به چاپ رساندند. در طول یک سال، در فواصل 4 ماهه، از بیماران خواسته شد تا یک فرم نظرسنجی را تکمیل کرده و وضعیت بویایی خود را با آزمایش های روانی- فیزیکی، از جمله آستانه بویایی و تشخیص بو توسط تست های Sniffin’ Sticks  و Burghardt ارزیابی کردند.

محققان بیماران هیپوسمیک یا آنوسمیک را تا زمان بهبود تحت نظر داشتند. (نتایج نرمال، بهبودی حدود 10 درصد و یا بیشتردر وضعیت بویایی بیمارن تعریف شد). نویسندگان تجزیه و تحلیل داده ها را از ژوئن 2020 تا مارس 2021 انجام دادند.
به طور کلی، 97 بیمار - 69.1 % زنان با میانگین سنی 38.8 سال دچار از دست دادن حس بویایی بطور حاد - مورد بررسی قرار گرفتند. از این تعداد، 52.6٪ تحت آزمایش بویایی سابجکتیو آبجکتیو و 47.4٪ فقط تحت ارزیابی سابجکتیو قرار گرفتند.

محققان گزارش می دهند که پس از ارزیابی سابجکتیو در 4 ماه، 45.1٪ بهبود کامل حس شامه، 52.9٪ بهبود نسبی و 2.0٪ عدم بهبود را گزارش کردند. در آزمایش های سایکوفیزیکال، 4.3 % حس بویایی طبیعی داشتند (بصورت آبجکتیو) ، شامل 70.0 % که بهبودی خود را نسبی ارزیابی کردند. هشت بیمار باقی مانده (%15.7) با از دست دادن حس بویایی پایدار طی 8 ماه پیگیری شدند. به گفته محققان، 6 بیمار دیگر در آزمایش آبجکتیو از نظر بویایی عادی شدند. بهبودی کامل در 49 بیمار از 51 بیمار(96.1%) تایید شد. با این وجود، دو بیمار در یک سال هیپوزمیک باقی ماندند، با مشکلات مداوم - یکی با آستانه بویایی غیرطبیعی و دیگری با پاروسمیا که باعث شناسایی غیرطبیعی بو می شود. محققان می افزایند که در بین افرادی که به تنهایی تحت ارزیابی سابجکتیو قرار گرفتند، 28.2 درصد بهبودی مطلوب را پس از 4 ماه گزارش کردند و 71.7 درصد باقی مانده تا 12 ماه به وضعیت بهبودی رسیدند.

پیش آگهی که برای گروهی از بیماران مبتلا به آنوسمی مرتبط با کووید-19 توصیف می شود بهبودی اکثر آنها (96.1%) به صورت آبجکتیو تا 12 ماه است. یافته ها نشان می دهد که افزایش 10 درصدی بهبودی را می توان بعد 12 ماه انتظار داشت، در مقایسه با مطالعات با 6 ماه پیگیری که بهبودی در تنها 85.9 % از بیماران را نشان داد. این نتایج یافته های حاصل از تحقیقات بنیادی روی حیوانات، شامل مطالعات و آسیب شناسی پس از مرگ را تأیید می کند که نشان می دهد آنوسمی مربوط به کووید-19 به احتمال زیاد به دلیل التهاب محیطی است.

تیم مطالعه همچنین اشاره می کند که یافته های آنها اختلافات بین آزمایش خود ارزیابی و آبجکتیو را تأیید می کند و خاطرنشان می کند که شرکت کنندگان اغلب برگشت حس بویایی طبیعی را تشخیص نمی دهند. این امر اهمیت استفاده از هر دو روش برای ارزیابی اختلال بویایی پس از ابتلا به ویروس کووید-19 را برجسته می کند. این اختلافات را می توان با عوامل کیفی مختل کننده در خود ارزیابی (به عنوان مثال، پاروسمی) و/یا ظرفیت محدود آزمایش های بویایی برای بازگرداندن عملکرد کامل بویایی در بین افرادی که دارای توانایی های بیشتر حس بویایی در حالت پایه هستند توضیح داد.

این مطالعه نتیجه می گیرد آنوسمی پایدار مربوط به کووید-19 دارای پیش آگهی عالی با بهبودی تقریباً کامل در یک سال است. از آنجا که پزشکان تعداد زیادی از افراد مبتلا به سندرم پست کوید را مدیریت می کنند، داده های مربوط به نتایج بلند مدت برای پیش آگهی و مشاوره بیماران مورد نیاز است.

30 ژوئن 2021

منبع خبر: USPharmacist.com

تهیه و تنظیم: دکتر رومینا محمدی

 

 

 

  • گروه خبری : توصیه ها,کادر درمان,گوش، حلق، بینی,ریه,اخبار کووید-19
  • کد خبر : 195950
کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید